21 September 2008

Man köper inte en jacka, man investerar i en

Det var helt fel dag att gå och köpa höst/vinterjacka på; indiansommarvarmt så där så att långärmat och sommarjacka känns instängt och ger svettpärlor i pannan. Det tog ju därför bara en halv minut inne på Tiso innan jag såg ut som en glaserad julgris.

Eftersom jag stod där med två lösningar i två olika färger, två olika konstellationer och bara £20 i prisskillnad (när vi pratar över £100 så är det en fjuttsiffra i sammanhanget) så visste jag liksom redan att det skulle bli en lång eftermiddag. För med erfarenhet av mig själv och inköp (läs: investering) så kommer det här ta minst en timme.

Av och på, fram och tillbaka, huva upp och huva ner, böja och bända, sträcka och trixa, fleece in och fleece bort, fickutforskning, ventilationsutforskning, lappläsning. Till slut var jag så säker jag kunde vara på att det inte var någon större skillnad på £150-alternativet (North Face Evolution Triclimate: jacka med löstagbar fleecefoder) och £120-alternativet (North Face Upland Jacket & Coloumbia Microvantage Fleece).

Hela inköpet/investeringen kom därför att hänga på två punkter:
1) Jag föredrog fabrikatet i ärmarna på fleecejackan som hörde till £150-alternativet, det var inte fleece utan nåt svalare. (fånigt skäl att välja jacka på, men ändock.)
2) Jag gillade färgen på £120-alternativet bättre. Jackan var, håll i er nu, "Bittersweet Brown". En varm, snygg variant av, jag vet inte, plommonbrun? £150-alternativet var ljusgrön/mörkgrön och såg därför direkt friluftsaktig ut. Den Bitterljuva Bruna såg ut att gå bra t o m ihop med jobbkläder och, tja, bröllop/begravning/fest i regnväder...

Så, som ni förstår så beslutade jag mig efter en (bra) stund för det billigare alternativet. Och nu har jag en snygg höst/vinterjacka och en sådan tunn fleece som jag behövt så länge men skjutit upp att köpa. Den jag har är förvisso varm, men tjock och otymplig. Eftersom det nuförtiden finns tunnare men fortfarande lika varma och praktiska fleece så känns det bra att ha "bytt upp sig". Dessutom har jag nu en jacka utan slitna sömmar, revor och andra förslitningsskador.

Det här sättet att "bygga sin egen vinterjacka" passar mig utmärkt. Jag bor trots allt i ett klimat där man inte behöver dunjacka, utan snarare smidigt behöver skifta foder ett par gånger om dagen... Jag upptäckte dock för några år sedan, när jag åkte till Sverige över jul, att det inte riktigt håller för kalla, rejäla, 'riktiga' vinterdagar. Men när jag åker utomlands (hi,hi) får jag väl ta med en extratröja!

F ö så må det vara varmt och skönt här i Skottland just nu, men nästa vecka åker jag på semester till Sverige och sedan till Tyskland. Rapporter säger att jag köpte min Bitterljuva Bruna jacka i tid. Och att jag kanske till och med måste överväga fleecen! (Verkligen?)

No comments: