28 September 2008

Sverigeresan 1: Förvirrad sång och pucko höstdag

Så kan man väl sammanfatta både helgen och mina första två dagar på Sverigeresan.

Åkte igenom Sollentuna och kände inte alls igen mig. Centrum hade fått nya bostadshus, ett par våningar parkeringshus och det verkade som om affärerna samsades i en barrack medan hela området byggdes om. Förvirringen var total när jag såg att legendariska korvmojjen "Flasses" flyttat tvärs över parkeringen! Och förvirringen fortsatte med nybyggnader och ombyggnader längs vägen förbi Edsberg. För ett ögonblick undrade om jag buss 607 tagit en ny väg för området såg inte alls ut som när jag lämnade det sist. Tur att 607:an var sig lik i varje fall!

På kvällen sjö... skrålade vi, ett gäng brudar, igenom "Singstar", schlagerversionen. Kände mig som en halv utlänning som inte kände igen alla sånger och aldrig hört talas om några av artisterna. Men jag upptäckte och storgillade Markoolios och [??]s schlagersång som hette... öh... nåväl, det var en parodi på schlager - toppen!! Fast nu undrar jag om det bara är jag i hela Sverige som gillar Brandsta City Släckers...? De är ju coola ju! "Kom och ta mig..."

Efter ett par ljumma, regniga, dimmiga Skottlandshöstar så hade jag glömt hur frisk, klar och lite kyligt varm en svensk höstdag kunde vara! Hela helgen har varit helt underbar och när jag imorse satt med kompisen och drack te och åt scones medan solen sken genom ett orange-gul-rött träd utanför fönstret, ja då kunde man inte riktigt ligga kvar i sängen och såsa. Istället gick vi ut och traskade genom prasslande höstlöv, tittade på en massa gnagare och njöt av solen på en bänk i parken. Utan staket!! (har ni varit i Skottland förstår ni utropstecknen...) Där avnjöt jag också en svensk klassiker - grillad korv och pucko. En lisa för själen. Sedan var det dags att fly fältet och åka till tryggheten norr om stan - bort från gnagarna som flockades inför AIK-matchen. Hemma hos mina föräldrar är färgerna skönt blå-blåa. Jag kommer nog sova gott inatt.

2 comments:

Anonymous said...

Värsta Schlagern med Markoolio och Linda Benzing (eller nåt)

http://www.youtube.com/watch?v=Pcndal-pk4k

Bästa schlagern på år och dag. Och, ja, du är den enda i Sverige över åtta år som gillar Bransta City Släckers ;)

Nobody said...

Låter som en härlig helg!

Brandsta City Släckers var mina favoriter i det årets (vilket år det nu var) melodifestival. De hade även en 'hit' med låten '15 minuter', men 'Kom Och Ta Mig' är en klar favorit - speciellt minns jag den sexiga sångaren (det är nåt speciellt med män i uniform) och handklappningarna de gjorde :)