24 October 2009

Frågefyran om Augustpriset, Koranen och andra böcker

Augustpriset är aktuellt. Nomineringarna publicerades i veckan. En debatt som säkert inte många i Sverige missat den här veckan är diskussionen kring Jimmie Åkessons debattartikel, som anmälts som hets mot folkgrupp.Det är två mediahändelser som utlöst veckans kulturfyra.

1. Har du läst någon av de böcker som nominerades i den skönlitterära klassen till Augustpriset?
Nä, det är väl årets böcker? Jag har som något slags outtalad livsfilosofi att inte läsa böcker förrän resten av planeten både läst och tröttnat på dem. Ehrm.

2. Åkesson säger att muslimer är den största faran för Sverige. Har du läst Koranen?
Ja, det har jag faktiskt. Någon gång i tonåren när jag läste både Bibeln, Koranen och en av de judiska böckerna (jag glömmer hela tiden bort om det är Talmud eller Toran, den som man kan läsa, inte den som rabbinerna har ensamrätt på...), Talmud tror jag... Studerade religioner för att förstå saker bättre - och upptäckte hur otroligt lika de faktiskt är, att samma gubbar florerar och att många talesätt och kloka ord återfinns hos alla tre världsreligioner.

Jag har även läst om Den Gode Fienden - därför förstår jag Åkessons retorik också. Före muslimerna var det ryssar och kommunister, före det nazister, före det judar... jag är mest nyfiken på vilka som kommer vara fiender efter muslimerna.

3. Har du läst några religioners heliga skrifter?
Se ovan.

4. Vilken är den bok du läst i år som känts viktigast att läsa eller som betytt med för dig?
Skönlitterärt har väl ingen betytt så där enormt. Men "Odygd och vanara: Folk och brott i gamla Stockholm" har gjort störst intryck, helt klart.

No comments: