14 October 2009

Kulturfyran om Nobels litteraturpris

1. Har du läst något av Herta Müller som fick Nobelpriset i litteratur?
Nej. Och när jag läst artiklar om hennes böcker blev jag inte direkt sugen heller. Verkar lite väl sömnpillertungt för min smak...

2. Hur många Nobelpristagare i litteratur har du läst böcker av?
Vet att jag läst Dario Fo när jag sysslade med teater, "Ungdomsår" av Naipaul, nånting av Steinbeck... Sedan, när jag går igenom vinnarna, så inser jag ju att jag också läst några strötexter här och där.

3. Har du någon favorit som du skulle vilja fick Nobelpriset?
Ärligt talat förstår jag inte vad kriterierna är. På någon sida stod det att det endast är "litterär kvalité" man går på. Hm... ok... det känns ju objektivt...

J.K Rowling? Eller J.R.R Tolkien. Diana Gabaldons komplexa persongalleri och extremt avancerade plot-väveri som spänner över flera böcker. (Även om jag inte gillar allt, men det är ju så...)

Men annars vore det ju kul om någon nedtystad författare/journalist kunde få det.

4. Och varför inte: en favorit i repris: Vilken bok läser du just nu?
Diana Gabaldon - An echo in the bone, Åse Seijerstad - Bokhandlaren i Kabul, Paul Emmelkamp - Personlighetsstörningar, ett par pluggböcker. Aldrig bara en på gång, ha, ha!

No comments: