13 October 2009

Våga Vägra Vitt - Fram För Färg!!!

Det är slagordet för den nya folkrörelse jag tänker starta.

Häromdagen var jag inne på hemnet.se och sökte på lägenheter i Stockholmsområdet. Jag fick hundratals träffar och varje sida visade 30 objekt. Döm om min - nja, inte förvåning, snarare cyniska insikt - när fotona på samtliga 30 objekt gick i färgskalan vit, gräddvit och vanilj.

Vad har hänt? När svenska folket började måla vitt på väggarna så sades det att:
"Jamen, det är ju praktiskt för då kan man fylla rummet med färg, vilka man vill."
Och vad händer - svensken fyller de vita rummen med... vitt. Vita gardiner, vita mattor, vita lampor, vita möbler... Och en grön växt för att piffa till.

Rummen ser inte längre ut att tillhöra hem, de påminner snarare om bilder ur en målarbok. Eller en experimentell inredningstidning. Eller ett behandlingsrum... Vill man verkligen bo i sådana rum?!

Var har färgen tagit vägen? Rädda färgen, den håller ju på att dö ut!

Jag brukade älska brittiska hem för att de fullkomligt frossade i färg. Turkost, lila och rosa. Orange, rött och gult. Rosablommigt, rödblommigt och grönbladigt. Jag blev ledsen när de började kolla på "den skandinaviska stilen"... fast de har inte kommit riktigt till 2009 än, de är fortfarande på nougat, mocca och chokladstadiet. Vitt kommer väl nästa år.

I somras skulle jag ju välja tapeter till lägenheter och fick en mapp med tio nyanser av beige. Jag valde till slut två olika röda samt en silvergrå. Min lägenhet kommer lysa som en brandröd sol bland allt det vita i hyreshuset!

Men jag vägrar vitt. Vitt kommer från och med nu endast in i mitt hem om det redan är fullt av färg - så att det vita blir en accent som liksom lyfter fram rummet. En vit bokhylla mot en vitt vägg försvinner, blir totalt osynlig. En vit bokhylla mot en röd vägg blir en inredningsdetalj.

Fram för färgen! Regnbågen är inte vit. Och regnbågen blir man glad av!

No comments: