7 May 2006

Rangers - Hearts (2-0): Vardigt avslut pa sasongen

Jahapp, nu ar fotbollssasongen over, vad ska jag gora nu da? Det kanns konstigt att inte kunna avnjuta de varma manaderna pa fotbollslaktaren, men a andra sidan borjar rugbysasongen nu...

Jag bryr mig knappast om Rangers, men nar man jobbar dar varenda match och har foljt frustrationen (det ar ju katastrof for ett lag som ar van att sluta 1:a och 2:a att helt plotsligt sluta 3:a!) sa kandes det anda ratt pa nagot satt att de fick avsluta med en vinst, over laget som snodde deras 2;a plats. Alex McLeish stannade tappert kvar in i det sista och fick ta emot rungande applader fran ca 50000 pers pa laktarna. Det var inte alla som tyckte att han gjorde ratt i att stanna kvar nar Rangers akte rutschkana (10 matcher i rad utan vinst...) men det verkade som att de anda uppskattade allt han gjort for klubben under sina 5 ar.

En tanke slog mig efter matchen. Heartsfansen holls kvar pa laktarna och det var en liten klutt i ett horn som sjong och holl lada infor ett odsligt stadium. Vad som slog mig var att den lilla klutten i hornet faktiskt representerar en hel publiksiffra for vissa lag och ett duktigt bortafolje i Sverige. 1000 pers ser valdigt futtigt ut pa en stor arena.

Rangers sasongskort ar ett Smart Card och jag maste saga att det ar valdigt smart. Askadarna haller upp det framfor en lasare och knallar in genom vandkors som ar mer hightech och verkar mer palitliga an snurrorna pa t ex Parkhead. Jag gastspelade i ett av vandkorsen fore matchen och stod val mest och hejade pa folk. Jag reagerade pa antalet aldre herrar och damer, men a andra sidan tar det ju hundra ar att koa for ett sasongskort...

Pa tal om gamlingar sa stoppades jag av tva cirkus 80-ariga systrar utanfor arenan som ventilerade allt mellan himmel och jord; fran Rangers till skrapiga trappupgangar till sist de var pa Ibrox till polishastarnas dynga pa gatorna. Att hanga med i deras tjatter var som att forsoka halla jamna steg med en bubblig 5-aring. En san tant vill jag bli.

Oh, oh, oh! Sasongen ar inte helt slut! Nasta lordag ar det Hearts-Gretna, finalen i Skotska Cupen. (Annu en, tror att de har tre...) Gretna? Joda, det ar en by pa ostsidan med 3000 invanare och deras supportrar har snappat up 12000 biljetter sa nu planerar polisen extrapatrullering i spokstaden medan byns alla invanare (och slaktingar, formodar jag) aker till Glasgow. Skrallganget hor hemma i division 2 och har naturligtvis inte en chans mot Hearts, men under ar ju till for att ske. Jag tycker det ska bli kul och efter matchen har gruppledaren lovat oss ol pa en pub i narheten. Det vill man ju inte missa.

No comments: