6 May 2006

Sagan om riddaren som blev en prinsessa.

Nar jag var liten och vi lekte riddare och prinsessor sa fanns det inte en chans i helsike att jag tog plats uppe i tornet. Jag var riddaren som raddade prinsessan och fick prinsen pa slutet. Det kandes darfor lite markligt nar jag idag blev raddad av en riddare, utan att jag ens forstatt att jag var prinsessan.

Jag satt i bakre delen av bussen. Bredvid mig satt en full polack. Han malde pa, jag kollade tvars over gangen dar en liten kille tuggade pa sin nya jacka och pappan slog honom over benen varje gang han stoppade oversta knappen i munnen (en dag ska jag nog vanja mig vid det ocksa...), polacken tappade intresse for mig och borjade surra med en man bakom oss som var mattligt road och polacken fortsatte mala, for Gud vet vem. Jag lyssnade da inte. Hans fulla engelska bestod till halften av 'fuck' och nar han inte fann det ratta engelska ordet blandade han med polska eller startade en lang harang dar han forsokte beskriva vad han menade. Nagon gang sluddrade han att det vore onodigt att bli valdsam och skara nagon med kniv bara for att man inte forstod varandra och jag tror att de som bara horde honom och inte sag hur inne i sin egen varld han var, trodde att han halvt hotade oss dar bak.

En tonarskille vande sig till slut om och sa at polacken att sluta svara for det fanns smabarn pa bussen och att sluta trakassera mig, fast jag viftade att han inte gjorde det och gestikulerade att han bara malde for sig sjalv.

Till slut klev en man i 60-arsaldern och tonarskillen bak och sa at polacken att kliva av bussen. Polacken forsokte svarandes protestera men de tva mannen slangde av honom. Tonarskillen undrade om jag var ok, och jag sa forvanat att det var jag ju, och han sa at lillkillen med jackan att mannen inte pratat engelska sa lillkillen skulle inte lyssna pa vad han sagt.
"Lyssna pa vad?" sa lillkillen och alla skrattade ett "precis".
Lillkillen fragade mig om jag gillade polacken, jag rynkade ett "inte precis" och lillkillen sa att han inte gjorde det heller.

Den 60-ariga mannen klev av med mig och en kvinna i framre delen tackade honom for vad han gjort. 60-aringen sa att han normalt inte brydde sig men att vad som nu gjorde honom sa forbannad att han agerade var nar mannen svor infor ett barn och "trakasserade kvinnan bredvid honom".

Shit. Jag kan inte pasta att jag kande mig som en "lady" som blivit trakasserad. Jag antar att jag ocksa borde ha tackat min riddare men jag var i shock, jag visste ju inte ens att jag var prinsessan!

No comments: