20 May 2006

Snacka om bra pipa!

Skotska masterskapen i sackpipeblasning, det var vad jag kollade pa i eftermiddags. Inte undra pa att det ringer, jag menar tjuter, i oronen nu!

Tog med mig tre tyskar till Dumbarton. De knallade upp i Dumbarton Castle medan jag stannade kvar nedanfor kullen och laste. Sackpipetavlingen var i Lengrove Park, tvars over vattnet och jordens omvag borta, och efter en och en halv timmes regnpaus pa ett stormarknadscafe sa kom vi antligen fram.

Jag har aldrig sett sa manga sackpipor, svarta overrockar och kiltar pa ett och samma stalle i hela mitt liv. De var overallt! Pipbanden spelade i fyra horn pa en fotbollsplan. Det var forsaljningsstand runtom, en nojespark och en stor oltradgard i narheten, en bussparkering stort som ett hav och bakom varenda minibuss, forrad och buske stod kiltar i alla aldrar, kon och storlekar och pipade.

Hittade aven ett talt dar fargglada smatjejer tavlade i att dansa Highland Fling. De hade flinta sma fotter, milt sagt!

Jag ska i arlighetens namn erkanna att jag inte skulle kunna saga vilka pipband som var bra och inte. De lat likadant allihopa.... hrm. Vet att min favorit bar grona kiltar och var grymma med trumpinnarna. Det ar mitt kriterium, typ. (Fast det ar inte dem pa bilderna) Tror att vi fick se prov pa mycket bra sackpipeband dock for nar vissa antrade arenan sa fordubblades de redan fyrdubblade leden och sackpipeband stannade kvar och kollade in "mastarna".

Jag vet inte vilka som vann, vi stannade inte sa lange, men jag ar overtygad om att de var bra. Det ar sakert de som spelar i min skalle just nu.

No comments: