11 April 2008

Kulturfyra om pirater

Fredagsfyran har ju lagt ner, och för en enkätolist som jag så har det varit några mycket långa månader... Fast nu har jag funnit ljuset igen! Eller snarare, nu har jag funnit Kulturfyran. Funkar för mig.

1. Tror du att en laglig tjänst för fildelning av film kan konkurrera med pirattjänsterna?
Om kostnaden för filerna är mycket låg, ja. Men inte om de tar vad det kostar att hyra en rulle/köpa en CD på rea, då väljer man hellre sådant som kostar gratis.

2. Musik och film är väl det som mest delas ut via fildelningssajter, men också böcker går att få tag på den vägen. Skulle du kunna tänka dig att läsa en bok som du laddar ner via datorn?
Inte gärna. Det är jobbigt att läsa så pass lång text från skärmen. Skulle nog kunna tänka mig att ladda ner saker för referens, eller om jag researchar något, för då behöver jag inte hela boken i vilket fall. Gör förresten det redan, det är gratistjänster som tillhandahåller gamla historiska skrifter.

3. Tror du att fildelning hotar kulturarbetarna?
Inte mer än vad kopiatorer hotar printindustrin.

4. Jag läste i förra veckan att de amerikanska filmproducenterna har långt gångna planer på att lansera ett sätt att visa film på i 3D och där också lukter ska kunna vara en del i filmvisningen, för att på så sätt tvinga besökare till biograferna för att se filmen. Vad tror du om det? Vill du se filmer i 3D med lukter till?
Eh... så Sagan om Ringen skulle komma med gräs, häst, svett och blodlukt då rå? Och ett kostymdrama från 1700-talet kommer med starka parfymer, svett och unkna odörer?
Nej tack.

No comments: