18 April 2008

Party - med ett finare ord

En halvtimme innan jag slutade kom chefens chef och sa att chefens chefs chef - högsta hönset på kontaktsidan - ville träffa mig precis när jag slutade. Hon var glad när hon sa det, men jag kunde så klart ändå inte låta bli att undra om det var trubbel eller goda nyheter.

Det visade sig att vi var en handfull coacher och seniorer som blivit kallade. Högsta hönset berättade om Reward-tabernaket nästa vecka, vilket var lika bra, för ingen av oss hade kastat två blickar på alla lappar om belöningsscheman, framgångstävlingar och gu vet vad. (Oscarsgalan, ständiga baler nere i England, "wall of fame" och annat tjafs har iofs fått oss att inse att företaget fullkomligt ääääälskar utmärkelser och flashiga fester, fast inte julfester...)

Vi hade dock så klart sett alla silverstjärneballonger som hängde öve skrivbord lite här och där både på kontaktavdelningen och administrationsavdelningen, och fick nu en förklaring till dessa mystiska utsmyckningar. Tydligen är det team och individer som vunnit utmärkelse A eller nominerats till B eller... det var nåt C också. Hur som helst, de skulle till tabernaket. Och företaget gav dem ballonger för att... förvirra oss andra som inte vet vad det handlar om? För de kan väl inte vara så patetiska att de ska tro att vi ska tänka "wow, coolt, den där personen som fått den där ballongen måste verkligen vara något extra, sån vill jag också vara"? Jag menar, det är ju ingen oscar. :-)

Högsta hönset pratade en massa:
"...enorma arbete med [webbaserad infoportal].... mycket kort deadline... övertid... sett er sitta kvar när jag gått hem långt efter normal kontorstid... VD:n gav några platser till... vill bjuda in er som mina personliga gäster... fin fest på National Piping Centre... formell klädsel.... kvinnor i... män i... ceilidh efteråt - fast det var inte min idé! ...värda... bra... bättre... bäst... [fyll i valfritt smicker och superlativer]

Vad jag och mina kvinnliga kollegor hörde:
"... champagnereception... [gratis] fin middag... män i kilt..."

Saken var klar. Trots att en manlig kollega påminde oss om att "männen" är grabbar från kontoret. Jag erkänner, vi tystnade för ett tag, men sedan beslöt vi att det inte spelade någon roll. Fritt party!

Så, på torsdag ska jag på finfest.

Men jag får ingen ballong, vad jag vet...

No comments: