12 April 2008

Sveriges fulaste ord?

Uppdatering 16/4:
Jag skäms. Jag har sökt vidare, och på SAOBs sida står det faktiskt "Erbarmligt" eller "Erbarmeligt". Jag hade rätt! Hela tiden!

Men bara för att jag inte följde grundregel 1A i research - och konsulterade ursprungskällan istället för att förlita mig på att officiella sidor och myndighetsskrifter är rättstavade... - så har jag nu gjort bort mig. Pinsamt...

Och dessutom har jag pinsamt nog nu stavat käpprätt fel i en situation när det bästa vore att vara så korrekt som möjligt.

Låt detta bli en läxa för mig.
Undrar vem som programmerade Word förresten... den människan har grava språkproblem, det är klart!

==============================================

I hela mitt liv har jag gått omkring och trott att något är "erbarmerligt tråkigt". Och såvitt jag kan minnas så har ingen korrigerat mig. (hm, å andra sidan brukar inte folk generellt få läsa mina texter, vilket kanske förklarar saken.) Inte förrän Word sa ifrån idag; men sanningen att säga så tar jag inte Word på fullt allvar för han ville också att soldaterna skulle vara "without firing range" istället för "outwith"...

Ordet Word i detta fall föreslog såg så felkonstruerat ut att jag bad Google om hjälp. Och det verkar som om Word har rätt. Det heter tydligen, hjälp mig, ärbarmärligt! Hur rättfärdigas det?! Er-forderlig, Er-tappad, Er-inran... det borde rimligtvis också heta Er-barmerlig, borde det inte?

Denna nya, hemska, upptäckt har åtminstone fört något gott med sig. Jag behöver numera inte tveka över vilket ord jag tycker är fulast i svenska språket. Ärbarmärligt är så ärbarmärligt fult att jag förstår varför de flesta idag har bytt ut det mot "förbannat".

2 comments:

Anonymous said...

Mja, enligt SAOL erbarmligt. Vilket förstås är eländigt nog. Ta ett glas på The Counting House som tröst.
Hälsningar
Christer

Carina said...

NU blev det intressant. Erbarmligt låter mer rätt. Nu måste jag kolla upp det här med fler seriösa källor för jag hoppas faktiskt att min tidigare upptäckt är felaktig!

Shit, fast i så fall har jag redan gjort bort mig och stavat fel i en officiell text... ooops.

Man får aldrig sittplats på Counting house. Föredrar den på Sauchiehall St.