23 April 2008

Varför man prenumererar

Jag köper vartenda nummer av Trail Magazine, bergsvandrartidningen som kommer ut varje månad. De ligger en viss tjusning i att skynda till affären dagen då det nya numret kommer och fingra rastlöst på den i kön till kassan, men många har ändå undrat varför jag helt enkelt inte prenumerar.

Jag ska säga er varför. Därför att det inte varit någon present som jag riktigt velat ha.

Handskar som kanske eller kanske inte är bra. Pannlampor som jag förvisso behöver men som jag gärna provar ut själv. "Innerpåsar" som förvisso är praktiska men som jag känner att jag inte riktigt behöver. Jag har väntat på den där grejen som jag verkligen vill ha; liggunderlag, underkläder gjorda av cool mesh, hatt med knottnät, tält...

Campingspis!

Jag har tittat och tittat och tittat igen. En enkel "spindelspis" som man fäster på en gastub och som man i princip kan bära med sig i fickan. Jag behöver en sådan, framförallt när jag sedan ska ut och campa. Men spisarna kommer i alla prisklasser från £15-£150 och ju mer jag läser och jämför desto mer snurrar huvudet för jag kan bara inte få grepp om ifall jag gör ett bra köp.

I förra numret av Trail fick man en Markill Peak Ignition Stove om man prenumererade för ett år. En lättviktsspindel värd £45, vilket betyder att det inte är något billigt skit. Jag kollade upp den på flera vildmarkssajter och affärer - den har fått bra betyg! En helårsprenumeration kostar £40.

Så där ja. Då fick jag £5 rabatt och en prenumeration på köpet! Eller tvärtom.

Så fort jag får den så ska jag åka upp till Loch Lomond och koka varmkorv vid strandkanten. Sedan är det bara att köpa det där snorgröna tvåmannatältet jag redan sett ut (Coleman Avior x2 för £99 som väger lätt, är lätt att sätta upp och ändå tål skotskt bergsklimat), och så ett liggunderlag, och sedan kan jag börja posta foton från solnedgångar och soluppgångar runt om i Skottland.

Jag kan knappt bärga mig! Undrar om man får ett tält med Country walking...?

No comments: