30 January 2004

Arbeit macht frei - CSN-versionen

Vet ni hur lång tid det tar att tömma ett sparkonto? Det går på ett klick.

2001 tjänade jag hemska 16000 spänn (före skatt) för mycket enligt CSNs normer. Helt CSN-logiskt måste jag därför betala tillbaka hälften av det. Problemet är att efter skatt får man ut 10500 spänn och det är ifrån den pengahögen jag ska ta de 8000 jag måste betala tillbaka. Hänger ni med? Alltså slet jag på Konsum alla dessa timmar för att av intjänade 16000 kronor få behålla 2500! 2500!!! Jag vill inte ens räkna ut timlönen för det.

Så, nu tänker jag repetera vad säkert tusen studenter sagt före mig i liknande situation:
1) Ok om man på så vis mister bidraget - men lånet? Det är JAG som lånar pengar som ÄNDÅ måste betalas tillbaka. Om jag nu tjänar så otroligt bra men är så korkad att jag vill ta lån så är väl det mitt eget problem, eller hur?
2) Tänk om dessa 10500 jag fick ut ändå hade gått till något roligt, som en utlandssemester. Tyvärr ser jag inget större nöje i att betala räkningar och köpa kurlitteratur för ca 6000 på EN termin.
3) Jag vet att jag SKA meddela ändrad inkomst, men om man vet att man skulle få svårt att klara sig då så tar man faktiskt det beslutet att skjuta problemet på framtiden. Tack vare att en oväntad inkomst dök upp i höstas så har jag nu faktiskt råd att betala tillbaka. Det hade jag INTE kunnat 2001.

Nu vill alltså CSN få tillbaka dessa 8000 och ränta på det. Summa sumarum betalar jag därför nu tillbaka - håll i er - 10141 kronor! Jag har alltså på alla dessa timmar tjänat totalt 400 spänn. 400! NU vill jag definitivt inte räkna ut timlönen.

CSN är generösa och skickar med en avbetalningsplan. Jag läste inte ens igenom denna, men slår vad om att det tillkommer ränta. Eftersom jag hade sådan ofantlig tur att jag fick ett Erasmus-stipendium i höstas som täcker det mesta av skulden så jag tänker jag bli kvitt detta så fort som möjligt. Ett par klick på internetbanken och sparkontot är tömt. Och enligt någon märklig ideologi är jag nu en fri kvinna...

No comments: