27 January 2004

Guldbaggefunderingar

Vad är en bra film? Jag vet, det är en högst subjektiv värdering, men om vi försöker vara l-i-t-e objektiv ett tag. Säg att vi har 2 filmer; den ena har fått pris för bästa scenografi och bästa foto, den andre för bästa manus, bästa regi, bästa kvinnliga huvudroll OCH bästa manliga biroll. Vilken av de två skulle DU, rent objektivt, betrakta som Bästa Film? Japp, exakt, scenografin är ett tungt vägande skäl... Grattis Björn Runge, din film ÄR bäst, men du förstår, vi har hypat den där andra så mycket och så är den baserad på en jättepopulär och ständigt omtalad roman och dessutom tyckte vi att vi skulle skicka den att tävla om en Oscars så, tja, du förstår nog varför den andre filmen är Årets Bästa...

Kvällen bästa var kommentaren om Krister Henriksson, att "ditt namn är en kvalitetsgaranti för en bra film". Du menar, ditt namn är en garanti för att filmen är regisserad av Ingmar Bergman och jättesvår och omöjlig att hålla sig vaken till?

Det är nog med Ingmar Bergman som med Woody Allen; antingen älskar man honom eller så hatar man honom. Jag kan inte uttala mig om varken eller eftersom deras filmer alltid antingen fått mig att somna eller börja fundera på inköpslista för nästa månad... jag måste nog orka se klart en film först innan kan kan komma med en kommentar.

Förresten, Bästa scenografi till Ondskan? Jag tror aldrig jag sett en film som känts så icke-naturlig i sina omgivningar. Fick en stark känsla av teaterkuliss av vartenda rum. I vart fall finns inte en möjlighet i Småland att någon levandes varelse kunde tänkas BO där. Guldbaggarnas väg äro outgrundliga...

No comments: