17 January 2004

En hastig känsla av helhetssyn

Jag har sett ett samband, tjalalalalala!!!! Otroligt vad man kan se när man ger upp. Skrev tenta idag och när jag tömt ut alla filosofer och gick till fråga nr 2 såg jag liksom bara habla, habla. Sedan såg jag plötsligt att Marx presenterade samma kritik mot de Mänskliga Rättigheterna på sin tid (trodde inte ens de fanns då...) som vi läste på Public International Law ifjol att icke-västerländska samhällen uttrycker idag. Att rättigheterna riktar in sig på individen, vilket inte stämmer överrens med deras samhällssyn, där människan bara är en del av något större - samhället. Lyckades på helt eget bevåg dra en parallell från Aristoteles och människan som politisk varelse, via Marx och kommunismen till olika Tribal Laws av idag. WHOA!!!

Nu måste jag fasen ha klarat mig. Ska rama in fråga 2 sedan. Tur jag inte hoppade från balkongen igår kväll. :-)

No comments: