29 January 2004

Knutby - vår tids Dallas

Dokusåpor och tv-serier i all ära men just nu går den bästa följetongen på Aktuellt.

Mordet i Knutby började som ett "märkligt" mord, gick vidare till ett slags Twin Peaks och är nu det mest spännande, intrigfyllda, snaskiga, engagerande vi har. Bättre än när Rederiet var i sitt esse.

Det mest talande scenariot var det som utspelade sig hemma hos mina föräldrar igårkväll. Deras hedersstund är Fame Factory varje kväll (eller hur ofta det nu visas). Igår kom pappa hem samtidigt som Fame Factory precis börjat. Mamma stängde av ljudet (!!! stor händelse) och efter 'hejhurärdet' säger hon upprymt:
"Har du hört det senaste om Knutby?"
Pappa: "Nej."
Mamma: "Nu har de anhållit pastorn och frun till den skottskadade mannen."
Pappa: "Ja, jag har alltid sagt att det är nåt skumt med den där pastorn. Men frun..."
Mamma: "Vänta lite ska du få höra. Det visade sig nämligen att pastorn och frun hade en kärleksaffär ihop."
Pappa: "Nej vad säger du, är det sant! De två?"
Mamma: "Jodå, och man misstänker att barnen blev drogade innan de gick och la sig..."
Pappa: "Jag sa ju att det var konstigt att de inte vaknade."
Mamma: "... och nu börjar man tro att det är nåt skumt med pastorns förra fru, hon som dog i badkaret, minns du."
Pappa: "Nästa nyhetssändning är kl 9 va, jag måste ut med hunden innan dess:"

Och medan vi följer detta vardagsdrama kommer alla gamla föreställningar upp. "Frikyrka + litet ställe, det säger väl sig självt att det bara var en tidsfråga innan nåt sånt här dyker upp", "men det lilla samhället som är så lugnt, inte kunde man väl tro..." osv osv. Jag säger bara att det är tur det var en kristen frikyrkosekt för ingen skulle väl komma på tanken att döma alla kristna efter det här. Om det varit en muslimsk sekt däremot...

Vilket jag blev påmind om på kvällen när tv3 tog upp barngifte i Sverige. Reportern ringde ju faktiskt runt till väldigt många muslimska kyrkor och fick blankt nej, men så hittades något litet "ja" och vips fick jag höra idag att muslimer inte är riktigt kloka som gifter bort sina barn. Ungefär som om det vore Jehovas Vittnen, Livets Ord, Ljusets Barn och Maranata som satte standarden för kristendom... brrrr!

2 comments:

Anonymous said...

"Ljusets Barn"?
I Bibeln heter det att alla som är frälsta och tror på Jesus är ljusets barn.

Har du någonsin besökt ett möte på Maranata eller Livets Ord?

Vad vet du egentligen om dessa rörelser?

Själv har jag blivit oerhört välsignad och frigjord i Maranata.

Carina said...

Jag ar nyfiken pa allt jag inte 'forstar' eller vill veta mer om sa jag har varit pa moten (plural, for du far ingen rattvis bild av bara ett) med ett flertal organisationer som intresserat mig pa ett eller annat satt. Bade religiosa och politiska grupper. Ibland helt enkelt for att bilda en egen uppfattning om nagot jag blivit 'given' en bild av. Bl a Livets Ord och Ljusets Barn (det ar en liten grupp jag stotte pa i Sala for sakert 15 ar sedan). Och jag har umgatts med medlemmar av flertalet organisationer.

Men mitt uppsokande informationssamlande ar mer generellt an sa. Jag har besokt bade svenska kyrkan, EFS, Pingstkyrkan, Fralsningsarmen, metodisterna i Skottland, katolska kyrkan, judaism, islam, buddhism et c, et c.

sammantaget maste jag anda saga att de ovan namnda gav ett mer sympatiskt och oppet intryck an dem jag angav som exempel i inlagget.

Kanon om du funnit ro i en organisation och en tro, men mina upplevelser av skrifter, moten och samtal med medlemmar gjorde mig ratt tveksam och illa till mods.