2 September 2005

Glasgow borde vara en forort till Stockholm

Det ar genialt att lagga en flygplats soder om Stockholm. Man far intrycket att stan borjar redan vid Sodertalje och nar man val kommer till Essingeleden sa blommar Stockholm ut i ett crescendo av skonhet. Varenda gang jag kommit med Flygbussen fran Skavsta sa har turisternas huvuden gatt som fyrtaktspendlar redan fore Sodermalm och de hanforda suckarna svavar andaktigt mellan saterna. Sjalv njuter jag, bade av att ha kommit hem och av de positiva forsta omdomen som surras runtom mig.

Stockholm var pa sitt allra basta humor i helgen. Brukar verkligen staden vara sa sommargron och varm? Njot av fotboll pa Stockholms Stadion - aven nar Djurgarden var dynglata i andra halvlek, njot av riktigt harlig smultronsorbet i Gamla Stan, andades sjoluften och blandades av solen som reflekterades i stadshustornet, ja, jag till och med njot av att rocka loss till senaste arens allra samsta schlagers pa Golden Hits. Sta en timme i ko innan jag kom inte, trots att stallet inte ens var fullt, var inte lika kul, men nagot man lart sig leva med i snobbstan.

Det var underbart traffa alla vanner, hela familjen och morforaldrarna en stund, fast trots att Stockholm lugnt ar den vackraste staden i varlden, i mitt tyckre, sa langtade jag "hem" till atmosfaren i Glasgow, till slotten och ruinerna - och till bergen. Det ar synd att man inte kan fa allt pa samma gang, Glasgow borde vara en forort till Stockholm. Nu har kanslomataren matats till max och luften kanns klarare sa forhoppningsvis klarar jag mig till jul.

Till sist; nar jag var liten hade jag en drom om att en dag ga in i en butik och kopa allt jag ville utan att tanka pa prislappen. Ni kan nog ana vad ett barn skulle sikta in sig pa i det laget... Detta gjorde jag i helgen. Vadda, jag skulle ju anda inte kopa nagra andra souvenirer! Nu har jag sa mycket godis att jag inte kommer be nagon som besoker mig att ta med sig nagot - nagonsin! Ni vet sadana dar fyrkantiga plastburkar med losgodis, jag har en sadan full nu, och jag kan oppna en smarre godisbutik i oversta skrivbordsladan. Det ar bara "en av varje", men det ar manga "varje". Mm, ikvall ska det bli gott att ga pa bio...

Och pa tal om det, varfor, varfor har ingen talat om att TipTop kommit tillbaka?!?! Nu upptackte jag detta samma dag som jag akte hem. Den var precis lika god som jag mindes, men sadana har nyheter maste man ju fa veta i tid! Nasta gang vill jag inte fa hora sista dan att Festis kommit tillbaka i pyramidforpackning.

No comments: