15 May 2007

Akta supportrar drar sig inte for att sitta med fienden.

Det ar inte latt att fixa fotbollsbiljetter har i Skottland. Det finns inget "Biljett Direkt" och bara for att en match spelas pa en viss arena betyder inte det att det gar att kopa biljetter dar. Oftast maste man vanda sig till respektive klubb. For en Celticsupporter betyder det att det i princip ar omojligt att fa biljett till varenda match av intresse. (Darav min gedigna erfarenhet av att ragga biljetter utanfor arenan...)

Skotska cupfinalen spelas pa Hampden Park 26/5 mellan Celtic - Dunfermline. Ingenstans pa vare sig Hampden parks, forbundets eller cupens officiella hemsida gar det att lasa var, nar och hur man koper biljetter, an mindre vad de kostar. For detta maste man vanda sig till klubbarna.

Halva Hampden racker inte pa langa vagar for att matta Celticsupportrarnas behov, inte ens for att forse sasongskortshallarna med platar. Chansen for en vanligt dodlig att fa biljett pa deras sida ar lika med noll. Minus noll.

Dunfermline a sin sida kommer troligen ha biljetter kvar, vilket eventuellt innebar att Celtic far en/ett par extra sektioner tilldelade i sista minuten. Aven dessa kommer sasongskorthallarna slass om.

Sa. Tvillingsyskonen A & J kommer over den helgen, de ar hangivna fotbollsfans och skulle sakerligen gilla att ga pa en cupfinal med over 50'000 askadare. Vad jag, Celticsupportern, vill ar nog sjalvklart. Vi skulle forvisso kunna knalla till Gallowgate och kolla pa matchen pa nagon overfull Celticpub, men...

Jag ringde Dunfermline och kopte 3 biljetter. "Jaa da, mitt i smeten bakom malet blir kanoners", heja Dunfermline. Hjartat slog nagra oroliga slag nar jag gav min address och mottes av tveksam tystnad (det bor jattemanga Dunfermlinesupportrar har i Glasgow...) och nar han laste Disclaimern ("bortasupportrar som forsoker ta sig in pa var sektion kastas ut, allt ni gor och sager kan och kommer att anvandas emot er...") bedyrade jag att "jaa da, forstar precis, naaa da, inga problem". Och sedan gav jag kontokortsnumret och nu vantar jag pa biljetterna.

En halvtimme senare kom jag pa att jag glomde fraga vad de kostade...

Bor ligga runt £30 eller nat. Naval, jag har kopt dem i alla fall! :-)

No comments: