30 May 2007

Bad News, Good News

Bad News 1: Foretaget outsourcar hela administrationen och kundtjanst till ett annat foretag, med effekt fran 1/8.

Bad News 2: Det foretaget forsoker i mojligaste man skicka sina bitar dit kostnaderna ar lagst - d.v.s. Indien.

Bad News 3: Min arbetsplats kommer helt omfattas av denna outsourcning och ca 500 pers (av 2000) kommer forlora sina jobb over den kommande 3-arsperioden.

Good News 1: Kundtjansten ar den absolut sista biten de ens kommer overlagga att flytta, och i realiteten kommer de inte gora det alls. Valdigt manga brittiska foretag har flyttat sin kundtjanst till Indien, folk hatar att prata med dessa kundtjanster (de vill prata med nagon lokalt, kulturskillnaderna ar for stora et c) och de flesta foretag haller nu pa att flytta tillbaka sina kontaktcenter. "Vart" nya foretag har i princip bara slagit fast en sak; deras "voice" (d.v.s. vi) kommer stanna i Storbritannien. Och kundtjansten kommer ligga i Glasgow.

Good News 2: Det viktigaste av allt, troligen, atminstone verkar 'de dar uppe' tro sa, for i "Fragor & Svar"-haftet forsakrades vi om att kaffeautomaterna aven i fortsattningen kommer vara gratis...

Da sa, da har jag inget att invanda. Sa lange jag far betalt sa skiter jag val i vilket namn som star pa lonespecifikationen!

1 comment:

Anonymous said...

Jag förstår att du har kastat dig in med liv och lust i kaffediskussionen för det är ju din stora grej att alltid ha en kopp java nära till hands ha ha ha!

Annars kan du väl börja prata med indisk engelsk brytning när du tar samtal på kundtjänst...