25 May 2007

Froken Carina

Jag maste bara saga det; jag alskar mitt jobb!

Nej, jag har inte fatt solsting. Men jag har fatt nya uppgifter. Sedan April sa tranar jag upp nya anstallda och jag maste saga att jag verkligen trivs med det. Jag stortrivdes som lararassistent/vikarie nar jag for over tio ar sedan jobbade pa en hogstadieskola och jag stortrivs med det jag gor nu.

Forst hade jag en kille och nu har jag fatt en fordubblad klass om tva personer. Jag ar helt ansvarig for upplagget och genomforandet och friheten passar mig utmarkt. Det ar kul att planera, kul att genomfora och kul att se att de faktiskt lar sig!

Nar den forste killen var redo att flytta in i teamet och flyga solo efter ca 6 veckors traning, sa... det har kommer lata urlojligt, men jag forstod faktiskt for forsta gangen vad lararna menade nar de varje skolavslutning fick tarar i ogonen och menade att de inte riktigt ville slappa oss ifran sig. Jag kande lite samma sak. Som en fagelmamma som slapper ut ungen ur boet med en fjaril i magen samtidigt som man vet att ungen kommer klara sig galant. Killen klarar sig galant; jag har foljt statistiken och han ar en parla. Och kalla mig fanig, men jag kan inte lata bli att kanna lite extra for "mina" elever...

De nya 'eleverna' ger mig lite mer arbete an den ensamma killen for de ar tva helt olika personligheter, med tva helt olika larostilar och tar in traningen olika snabbt. Men det ar ocksa kul! Da maste jag tanka ut nya vagar.

Och nu nar jag ar i "the academy" sa har jag tid att titta igenom sadant jag inte ar nojd med pa jobbet och faktiskt soka en andring pa det. Jag har redan producerat lite strukturerade checklistor som pa ett satt utmarkt mig som den svenska organisatoren men samtidigt gett byrakratiska britter myror i huvudet for... SA enkelt kan det val inte vara? Eh, jo.

Jag hoppas de nyanstaller i all evighet sa att jag aldrig, aldrig behover ga tillbaka till telefonerna och sa att jag for alltid kan fa undervisa. Det ar klurigt och det ar jattekul!

Parallellt med detta har jag fatt mer senioruppgifter och pa lordagar ar jag aven "acting senior", dvs teamansvarig. Det ar jag som ar chefen - och jag som far ta samtalen da kunderna vill tala med managern... Men det ar ocksa ok. Det ar kul att fa ansvar och overgripande uppgifter. Och det ar kul att veta att cheferna "har planer for mig" (chefens ord, inte mina) och ar villiga att pa alla satt bista mig i karriaren. Eh... nu har jag val aldrig tankt mig en karriar inom kundserviceavdelningen pa ett livforsakringsbolag, men hamnar jag pa seniorniva sa... tja, vad sjutton.

Fast da vill jag starta ett eget bolag. Och gora en radikal omstrukturering och av-byrakratisering!!! Och organisera harddiskarna logiskt. Man trodde att man varit med om osmidiga och oorganiserade strukturer forut. Men sedan borjade man jobba pa ett brittiskt bolag...

Och bara om jag far undervisa som hobby vid sidan om.
Nu ska jag fortsatta klura ut instuderingsuppgifter. Vem kunde tro att DE var sa roliga att knapa ihop...

No comments: