10 July 2008

Kulturfyra om böcker (igen)

Insåg när jag skrev rubriken att det redan finns en kulturfyra om böcker, men det går inte att få för många, för som tur är finns det MÅNGA böcker. (Synd bara att det ändå är så svårt att hitta något som tilltalar mig... nåväl.)

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?
Nuförtiden köper jag alltid, på pocket. Tyvärr har de inte Pocketshop här borta så en bok kostar ändå en hundring, men jag gillar inte att släpa runt på tegelstenar i väskan. Ja, jag läser ofta på språng.

2. Hur ofta går du på bibliotek?
Nuförtiden väldigt sällan. Någon gång i halvåret... Under universitetstiden bodde jag där och jag ÄLSKAR att bläddra runt, men biblioteken jag varit på här har faktiskt inte varit lika välfyllda som uni-biblan. Och till dem måste man ha specialtillstånd för att komma in! Bläddrar runt på Waterstones och Borders istället. :-)

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?
Om igen, inte längre. Har dator hemma, ser all film på bio med biokortet (eller köper om jag verkligen vill ha dem efteråt). Någon gång i halvåret kanske jag sätter mig på biblan på Byres Road och läser tidningar, men oftast har jag köpte dem jag vill ha.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu? Tre böcker (som vanligt kan jag inte göra en sak i taget). Rebel av Bernard Cornwell (sådär, Nord-Syd-kriget har inte fångat mig än, men jag vill läsa del 2 och 3 där Sharpe's son figurerar så jag tar mig igenom den...), Growing up in Scotland (antologi som jag använder för research för en story), Sharpe's Christmas av Bernard Cornwell (har fått de tre novellerna med posten nu! Så jag slängde mig över första direkt.)

Så. Avklarat. (första dagen också - tjoho!) Kan jag fortsätta läsa nu?

1 comment:

Din vän said...

Javisst är det bra med pocket, de är så mycket lättare att bära med sig. Jämt ser jag en massa som sitter och läser i en pocketbok på pendeltåget när jag åker till jobbet.
RS
kulturbloggen.com