22 July 2008

Swedish Islander

Hoppade in i en taxi för att ta mig från sjukhuset till husläkaren och uppgav destination. Taxichauffören ger mig en blick i backspegeln och säger:
"Ah, jag har lyssnat på din dialekt i tre dagar nu."
Eh?
"Ja, jag var i Oban med frugan över helgen."
Vi börjar småprata om hur det var, och jag väntade på att han skulle ta upp storyn om de där svenskarna han tydligen träffat. Inget kom, han bara pratade om väder och ö-turer.
"Är du från Oban, förresten?" Frågade han till slut. "Eller från ännu längre ut på öarna?"
"Ehrm, jag är från Sverige..."

Chauffören vände på hela huvudet.
"Verkligen? Men jag trodde din dialekt... Ha, ha, a Swedish islander!"
Tja, så vi pratade om Mama Mia och ABBA och Henrik Larsson. När jag klev ur kliade han sig i huvudet:
"Jag kunde ha svurit på att du var från Oban..."

Tja, det börjar närma sig. Oban är trots allt närmare Glasgow än Australien, Sydafrika och Kanada. :o)

No comments: