7 July 2008

Kulturfyran om Batman och Oscars

Nu när jag orkar ligga vaken, men stilla, så kan jag väl svara på en Kulturfyra också. Den hittar du som vanligt på Kulturbloggen.

1. Vem skulle du vilja ge en Oscar postumt?
Errol Flynn, han har trots allt satt sin mustasch på hela swashbuckling genren.

2. Vad tycker du förresten om Oscarpris och Oscarsgalor?
Jag är en cynisk gottegris. Jag ÄLSKAR Oscarsgalan och missar den ogärna (fast de sänder den inte på normala kanaler här så senaste åren har varit tuffa), fast samtidigt tror jag inte för ett ögonblick att den är rättvis eller speglar de faktiska insatserna. Den är helt och hållet till för de stora Mastodontbolagen och deras filmer. Det bevisas gång efter annan. Fast det är lite av charmen också. Man tar den inte allvarligt, men ändå. Dessutom brukar showen vara kul.

3. Batman hette ju Läderlappen när jag var liten och det var min favoritserie. Vilken är eller var din favoritserie?
Bamse, Knasen och Agent X9 i olika åldersklasser. Fast Knasen har kommit tillbaka, den är tidlös!

4. I torsdags spelade Leonard Cohen i Sofiero slott i Helsingborg (missa inte min intervju med Christian Kjellvander som är förband!). Det är jag verkligen ledsen över att jag missar. Den spelningen skulle jag vilja uppleva. Vilken artist har du inte hört live men skulle vilja se och höra?
Bon Jovi. Missade dem just i Glasgow, men kunde inte riktigt försvara £60 för billigaste biljetterna!

No comments: