31 July 2008

Kulturfyran om TV-serier

Veckans Kulturfyra får mig att längta till kvällens Big Brother. (Jo, den brittiska är fortfarande kul att se!)

1. Vilken TV-serie har du tyckt var mest nyskapande och varför?
Vänner. Det är fortfarande den bästa sitcom som gjorts i mina ögon. De lyckades med det som så många andra misslyckats med, samla sex lika starka karaktärer, göra precis varenda avsnitt roligt, ha en genomgående tråd - varje avsnitt var av hög kvalité!

2. Vilken TV-serie tycker du var mest slöseri med sändningstid?
Vet inte ens vad de heter. Skilda lögner? Vita världar? Den där bestäm-slut-själv? Den där flera-scener-på-samma-gång-på-olika-kanaler? Alla älskar Raymond...

3. Vilken TV-serie från förr skulle du helst vilja se nyproducerad?
Problemet med att nyproducera serier är väl att man upptäcker hur daterade de faktiskt är. Varje serie funkar i princip som en tidskapsel och jag tror inte det är bra att nyproducera någon av dem. Tänk dig Lilla huset på präriern... eller Varuhuset...

4. Om du själv fick göra en TV-serie, vad skulle den handla om och vilken roll skulle du vilja ha?
He, he, vad tror ni... Hela Outlander-serien av Diana Gabaldon. Gerry Butler skulle spela Jamie Fraser och jag skulle spela Claire. Och så tjocka som böckerna är så skulle jag ha jobb resten av livet. Perfekt. :-)

No comments: