16 December 2008

Hur man anordnar en lyckad julfest

Vi var flera som hade blandade förhoppningar och föraningar inför företagets julfest. Minnet av förra årets tillställning på floppstället (hur f-n kan man ha julfest på en sportbar!) blandades med minnet av förra arbetsgivarens succéfest på stället vi skulle hålla till i år. Flipp eller flopp?

TigerTiger utnämns härmed till Företagsfestställe Nr 1!

Det kan inte gå fel, för stället har något för absolut alla. Det är urmysigt till att börja med och tre våningar högt. Där finns två discon, en jättemysig avdelning som verkar lite asieninspirerad med små mysiga språng och hörnor, lugna rum för dem som vill vila sig, ett rum som är som gjort för coverband, en restaurang, och en alpstuga med karaoke. Varje rum var i bruk. Plus att man kunde träffa ett ovanligt sexigt Tomtepar i en tomtehörna. Satte man sig i sexiga tomtefars eller tomtemors knä så fick man choklad... Vi andra fick ett skratt.

Jag sa att jag bara skulle stanna ett litet tag, vara hemma senast 10. Hm, jag tror att det var vid den tiden jag fick karaokestugan att rocka loss till "Rockin' around the christmas tree"... Jag rev av den strax efter att högsta chefen och en kille fått med hela stugan i "Fairytale of New York". Och eftersom jag inte drog mig för att riva av denna julklassiker så antyder ju det att jag faktiskt använde mina dryckesbiljetter till alkoholhaltiga drycker...

Vid midnatt vill jag minnas att jag hade en avdelningschef ålandes bakom mig på dansgolvet. En halvtimme senare hade jag knyckt en Merry Christmas-hatt av någon stackare, som knyckte tillbaka den vid något tillfälle. Jag hade uppenbarligen använt mina fyra dryckesbiljetter. Och trots att varken "WooWoo" eller "Sex on the beach" smakade alkohol så var det tveklöst något i, för när jag väl övergick till IrnBru och den var varm så tyckte jag tydligen att några kollegor var skitsmarta som gav mig is. Från andra glas. Vars ägare vi inte visste vilka det var. Och isen grävdes upp med fingrarna...

Jo, det var nog dags för mig att gå hem då. Så någonstans vid tvåtiden på morgonen tog jag en dusch - för dansgolvet gjorde mig både svettig och drinkindränkt - och sedan stal jag några timmars sömn innan...

Det bästa med julfesterna måste bara vara dagen efter på jobbet! Alla dessa zombier som såsar omkring. I år fick vi dessutom såsa runt i pyjamas för vi hade pyjamasparty den dagen! Jag satt därför i pyjamasbyxor, smuttade IrnBru och tyckte inte potatissconen var flottig nog när en kollega rumlade in. Han bar samma kläder som jag sett honom i kvällen före. Killen hade missat att gå hem.

Merry Christmas-hatten satt på sin ägare, som satt beredd med headsetet - och sov. De chefer som inte själva smuttade IrnBru eller vilade huvudet mot tangentbordet flinade bara och brast ut i gapskratt när killen hoppade till när det kom ett PIP och ett samtal i örat.

Det är det fina med Dagen Efter En Julfest, tröskeln är lika hög som aktiviteten är låg. Jag måste erkänna att jag inte gjorde många växlar, och mitt koncentrationsspann var fantastiskt kort! Det enda folk verkligen orkade var att gå runt och lyssna på skvallret. Vem som kysst vem, vem som strulat med vem, vem som fått napp och tagit med sig Hon från Admin till hotellrummet...

Jo, jag tror julfesten var lyckad i år. Alla vi som glömde bort våra egna löften om nykter kväll och hem i god tid kan om inte annat intyga det.

No comments: