1 December 2008

Brittiska Wallander på besök i skånska myllan

Eftersom jag tydligen ändå ska ligga här och torrhosta (ett universellt straff för min myspyshelg kan jag tänka) så kan jag lika gärna skriva lite om den smått bisarra TV-kvällen igår.

Wallander. På BBC. Med brittiska skådespelare. Inspelad i Skåne!

Filmen (första i en serie, varje film 90min) hette "Sidospår", en bok som jag vill minnas att jag började läsa men aldrig avslutade... Jag kände i varje fall igen början av filmen. Och jag måste erkänna att jag kände mig lite så där fånigt stolt när jag såg den; att stora BBC brydde sig om att göra film av en svensk bok. Och att de spelade in den i Sverige! Coooolt...

Fast bisarrt.

Nu vet jag inte om varenda skådis ända ner till bisittande polisfigur var britt. Åtminstone några statister hade misstänkt skandinaviska drag. Men alla pratade engelska. Detta innebar att jag inte hade en aning om vad folk hette eller vart de åkte. Wallander (eller, Wall-under, som de sa) på Estaaaaad polisen hänvisade till gurgel hit och gurgel dit, åsså någon Lars och Stig tror jag. Ibland lät det som om de hänvisade till bokhyllor på IKEA, så som jag hör folk uttala dem i Glasgow. Charmigt fast obegripligt. :-)

Allt annat var även det himla typiskt svenskt. Från röda stugor med vita knutar till gamla skånska slott. Och polisen hade skyltar och emblem där det stod "Polis", datorn hade en skärm med "brottsregister" och de inzoomade dagstidningarna hade nyheter - på svenska. Denna blandning mellan engelska och svenska kändes nästan lite... gästvänligt men distanserat. Som om människorna bara var i Skåne och hälsade på. Som om historien utspelade sig långt bort i främmande land och också borde ses som sådan, inget en vanlig tittare kan identifiera sig med med andra ord.

Men det var förstås färgade reflektioner av en svensk.

Filmen i sig? Kenneth Branagh var precis så klippt och skuren som Wallander som jag trodde. Man kunde nästan tro att han var svensk... Fast precis som med såna här polisdeckarfilmer så kände man igen 'skurken' så fort han dök upp i rutan. Men det verkar höra till genren...

Nerven fanns ändå där, man ville se hur det slutade. Och nu vill jag se nästa film - på söndag.

F ö borde jag nog låta er döma själva. Läste på DN.se att TV4 nu köpt rättigheterna, så det lär nog inte dröja alltför länge innan ni alla kan se Wallander på svensk tv. Textat, så att ni vet vilka skådespelarna pratar om.

2 comments:

Anonymous said...

Men... Wallander går ju redan på svenks tv? Fast på svenska. Förvirrad!

Carina said...

De... ko...mmer mera dadadada data dada datadada De kommer mera dadadada... :-D