5 December 2008

Spanarna på Duke Street, del 58

"Va, tredje bloggen samma dag?" Säger ni.
Ja, vaddå? Jag ligger sjuk och nu känner jag mig bloggsjuk, eller snarare, jag måste vara uppe ett tag till... Dessutom känner jag mig som Madicken för aaallaaaa andra går på teamets julfest nu ikväll utom jag, för jag ligger i sängen och hostar. Så därför tänker jag blogga lite till, så det så. Sen stupar jag säkert för rummet snurrar. Nåväl.

Nu tänker jag blogga om vad som hände igår kväll. Eller snarare, vad som inte hände?

Det var sent, troligen midnatt eller så. Jag hörde ett BOOM nerifrån gatan. Det lät inte riktigt som en pistol, men som en knall, fast inte en smällare, mer som ett gevär som skjuter gummikulor, typ. En dov "foppig" knall. Först orkade jag inte falla för frestelsen men sedan gick jag upp och tittade ut genom persiennerna, för om någon skjutit någon så vill jag så klart se det. Eller något mindre groteskt.

Vad jag ser är en polisskåpbil som kör in på gatan mittemot, samtidigt som en vanlig polisbil nästan kör på en polisman i korsningen. Aha, en intern uppgörelse, tänker jag som fortfarande är febrig och tror att jag har logiken klar för mig...

Fast sedan inser jag ju att jag har fel. För poliserna börjar inte puckla på varandra utan ena bilen kör iväg medan två pers hoppar ur skåpbilen. Den nästan överkörda polismannen pratar i kom-radio på axeln och lyser med ficklampa under en bil. Sedan plockar han upp... en ölburk(??), luktar på den och och ställer den på ett elskåp. (Den burken ska jag titta närmare på när jag orkar gå ut) En kvinna och en man kommer halvspringande bortåt gatan, pratar och gestikulerar med poliserna och jag hade svårt att förstå om de tillhörde de Goda eller de Onda. Fast sedan gick de in i en port, poliserna lös under bilen igen och sedan åkte de därifrån.

Vad var det där om?

Var burken en bilbomb måste det vara världens fjuttigaste. Knappt ett skrämselskott. Och bilen står kvar idag, inga poliser har varit här. Och givetvis hade mystigheten inget nyhetsvärde någonstans på webben så...

Jag vet fortfarande inte vad som hände igår. Om något hände. Fast BOOM sa det.
Som sagt, det är aldrig tråkigt på vår gata i stan. :-)

No comments: