18 January 2006

Aha... NU fattar jag var LOTR handlar om!

Under tre ar foljde jag trailern till denna film, vilken jag nyss sett pa DVD. Markligt. Det maste vara forsta gangen i historien som trailern visats pa bio medan filmen slappts direkt pa DVD.

Trailern var ofullstandig och kryllade av losa tradar och markliga hopp och skutt. Till och med vi som inte last bockerna forstod att detta inte kunde vara hela storyn. Krigarbruden forsvinner sparlost vid slaget vid Minas Tirith. Aragorn, Legolas och Gimli besoker dodsfolket som verkar mattligt roade for att sedan helt plotsligt dyka upp pa slagfaltet. Magiska prylar dyker lika magiskt upp. Det hoppas mellan blonda man och tafatta kungar sa att man har svart att veta vem som ar vem och vem som hor hemma var. Och da och da stors alla bryderier av en hattig och poanglos tempododare, en karlekshistoria som verkade helt fristaende fran filmen/trailern i sig.

Efter att under fyra kvallar ha foljt den 10tim 54min langa men fullstandiga 'miniserien' sa star nu allt fullstandigt klart for mig. Det var det har det handlade om.

Och filmen ar riktigt bra! Mycket battre an trailern!

Fast nu ar jag besviken i vilket fall. Pa extramaterialet. En, ynka en, bakom-kameran dokumentar! De har timslanga somnpiller om hur slagfalten skapades i datorn och om hur man skrev manuset, men trots att de vid ett tillfalle under bakom-kameran-dokumentaren sager att de standigt hade en dokumentarkamera rullandes sa lyckades man inte skrapa ihop mer an en dryg timmas matnyttigt flams. En timme! Jag vill ha mer intervjuer, mer roliga historier, mer bilder pa en fiskande Aragorn, en halvsovande Pippin och en flanerande Frodo. Och jag slar vad om att de nagonstans bland alla hundratusentals timmars filmtid har atminstone en blooper.

Eller kommer det i den fullfullstandiga boxen..?

No comments: