21 January 2006

Bloody Sunday minnesmarsch i Glasgow

Pa vag till banken tidigare idag hindrades jag plotsligt av sisadar femtio miljoner poliser som tycktes ha sparrat av hela omradet runt George Square. Det lat som om det pagick antingen ett upplopp eller ett hatskt derby bakom dem. Men det var ingetdera.

Ca 1000 republikaner genomforde sin arliga marsch till minne for offren for det som kom att kallas Bloody Sunday. Sondagen 30 Januari 1972 demonstrerade republikaner i Belfast mot att Engelsmannen holl folk fangna utan rattegang och i och med sin demonstration demonstrerade de aven mot att man inte fick halla demonstrationer... Det ar fortfarande oklart exakt vad som hande; soldaterna fick order om att gripa sa manga de kunde, 3 min senare hade de skjutit 13 pers till dods och skadad 14. Las lite mer om Bloody Sunday i lanken ovan.

Vad jag sag nar jag kom runt avsparrningarna var ett hundratal (300-400 enligt BBC) lojalister som viftade med Union Jack, sjong God save the Queen och skanderade hatramsor medan republikanerna marscherade forbi med Irlandska flaggor (tyckte att jag sag Sveriges flagga vifta forbi, men det maste ha varit en synvilla) och sorgeband. Muggar, PET-flaskor och tidningar kastades mot paraden, vilka inte verkade besvara 'elden'. Ett tag lat det ungefar som under ett intensivt derby, men jag maste saga att jag inte horde nagot gensvar fran republikanerna.

De femtio miljonerna poliserna (hela Skottlands poliskar?) lyckades undvika en upprepning av oroligheterna ifjol. Inget brak utbrot, men tydligen greps 11 pers. Nar folkmassan borjade skingras vande sig en kvinna mot mig och log;
"Nu har jag fatt nog med spanning for en eftermiddag."
Jotack. Det borde inte ha blivit nagon spanning alls. Med tanke pa alla Orange Marsches som ostort knallat forbi mitt fonster under aret sa tycker jag allt att republikanerna kunde fa 'fira' minnesdagen ifred.

No comments: