22 January 2006

Bokslut 2005

Precis som 2003 och 2004 sa ar det nu hog tid att gora bokslut for 2005.

Arets beslut: Togs 14 Januari 2005; att gora slag i saken och flytta till Skottland.
Arets overraskning: Min 30-arsfest!
Arets storsta gramelse: Jag fattar inte att jag inte misstankte nagot, jag som ar sa misstanksam...
Arets sex-laxar: Fem pers pa tva sangar, natten efter 30-arsfesten. Ligg still!
Arets angest: Jag ar 30...
Arets fylla: Utflyttningsfesten. Jag far fortfarande inte matematiken att ga ihop. Vi kan inte ha druckit alla de tomma flaskorna!
Arets sagostund: Min vans vinterbrollop. Det var nog bara den vita enhorningen som saknades for att bilden av ett sagobrollop skulle vara fullandad.
Arets saga: Vara egna. Helt plotsligt verkade halva varlden fatt skrivklada. Jag hade vanner i fyra olika lander som knackade tangentbord och mailade utdrag. Bra dar!
Arets bostad: 3 manader i ett rum med sex baddar pa ett vandrarhem. Nasta steg ar val ett Thailandskt fangelse.
Arets moment 22: Du far inget jobb innan du har bankkonto och adress. Du far inget bankkonto forran du har en adress och en arbetsgivare som kan intyga att det ar din adress. Du far ingen bostad forran du har ett jobb och ett bankkonto. Det kravs antingen tur eller luraktigt beteende for att ens komma upp i startblocken har i Storbritannien!
Arets bedrageri: Kampanjen att fa svenskar att ta med A-kassan utomlands. Jo kyss mig. Enda sattet att gora det ar att redan ha en bas i utlandet, du kan omojligt ta med A-kassan for att soka jobb i ett nytt land.
Arets mycket-vasen-for-ingenting: Min A-kasseersattning. Manader av pappersbollning, sjukfranvarointyg fran 1996(!) och minst en timmes telefonkoande i en telefonkiosk i Skottland. Resultat: ett par smulor. I fortsattningen sparar jag sjalv infor samre tider.
Arets identitetskris: Om man inte kan behalla den svenska stavningen av Djärv, ska man da stava det D-j-a-e-r-v eller D-j-a-r-v. Enligt passet ska jag stava det A-E, enligt banken ska jag stava det A. Sjalv funderar jag nastan pa att dopa om mig till Bold...
Arets semestermal: Stockholm.
Arets turistattraktion: Dunnottar Castle. Tva besok under aret och fortfarande inte matt.
Arets resesatt: Google Earth. Inom en timme besokte jag samtliga hus jag bott it. Ibland kunde jag till och med se balkongen och fonstret till mitt rum!
Arets vad-var-det-som-hande: Bombningen i London. Det tog flera timmars nyhetsrapportering pa jobbet for att vi skulle fatta att det var ett terrorisattentat och inte en vanlig olycka.
Arets studie i Internationella Relationer 1: Mina 3 manader pa vandrarhemmet. Jag motte och bodde med en rad olika nationaliteter och alla hade sin historia, sina erfarenheter och sina fordomar. Jag stortrivdes. Det var som att bo i ett forskningsexperiement.
Arets studie i Kriminologi: The Barras. Hela familjer deltog verkligen i forsaljningen av piratCD/DVDs och smuggeltobak. Det var jatteintressant att bara knalla runt och se hur de jobbade, hur nerverna var utanpa och hur snabbt de omgrupperade sig nar polisen traskade forbi. Nu har polisen stationerat sig dar permanent och piratforsaljningen har upphort. Nastan lite synd.
Arets span: Chefen pa biluthyrarstallet. Det ar svart att ga vidare nar man ses varannan manad, det ar nog dags att hyra bil snart igen.
Arets hunk: Ca tio ar efter alla andra, men... Sean Bean ar jakligt lacker!
Arets CD: Kaiser Chief har snurrat oavbrutet i bade mitt och Skottens rum.
Arets filmupplevelse: Ett par hundra ungar som verkligen lever sig in i Herbie och hejar sa det skallrar i vaggarna.
Arets vackarklocka: Orange marsches utanfor sovrummet. Varje sondagmorgon. Hela sommaren. Stooon...
Arets Omaka-men-fiffiga-par: Jag och engelsmannen. Vi driver varandra till vansinne och bada ar besserwissrar men vi samarbetar forvanansvart bra! Testa oss garna; vi klarar och klurar ut allt ifran att laga tvattmaskinen och fixa badrumslacka till att fixa bilen.
Arets livboj: Henrik Larsson. Killen skulle kunna radda liv, det ar jag overtygad om.
Arets hobby: Publikvard. Fast den har gangen far jag betalt!
Arets motionsform: Bergsvandring. Och att ga i trappor. Fyra trappor utan hiss ger starka ben.
Arets rutschkana: Ett par hundra meter nedfor en grasslant ca 800m upp pa Cruah Ardrain.
Arets ord: Temporart. Allt ar tamejtusan temporart; temporart jobb, temporar bostad, temporar losning...
Arets skrama: Fartranden langs hela bilens vanstersida nar vi kanade ner i diket, eller rattare sagt nar vi blev uppdragna darur...
Arets kvallsunderhallning: Flytta in vannerna i olika hus i The Sims och sedan bara titta pa nar de bokar runt med varandras respektive. Eller nar deras respektive bokar runt med varandra...
Arets citatkalla: Little Britain. "I'm a laaady"... (For att inte tala om nar man pa jobbet kan passa in "the computer says nooo"!)
Arets precioussss: Datorn. Det ar inget kul att dela ett internet pa tre!
Arets jag-anar-ett-obehagligt-monster: Forra gangen jag bodde i Glasgow vann DIF forsta fotbollsguldet pa 36 ar och Celtic loosade titeln i sista omgangen. I ar vann DIF dubbeln och Celtic loosade titeln i sista omgangen...
Arets uppsats: Fortfarande inte min.
Arets malgang: 2005. Jag kom ju fram till dorren till slut!

No comments: