17 June 2007

Slottsdrommar

Gjorde en liten utflykt till Linlithgow med M och K igar och besokte palatset. Om nagon bryr sig sa foddes Mary Queen of Scots dar och en radda kungligheter har bott dar innan Cumberlands trupper brande ner det pa vag upp till Culloden 1746. Nu ar stallet i - forvisso valbevarade - ruiner och tydligen populart hos brudpar for under dagen knallade vigslar mellan den intilliggande kyrkan och ruinerna pa lopande band.

Palatset var bra mycket storre an jag trott och fragan ar om vi verkligen tackte in vartenda rum under timmarna vi knallade runt... Det ar forsta gangen jag faktiskt sett en kunglig mottagningssal; ni vet, ett sant dar stalle med en tron, och dessutom var stora salen for en gangs skull faktiskt Stor. Hm, sager sig sjalvt i ett sant stort slott i och for sig, men oftast nar jag kommit in har jag forundrats over hur pluttigt det varit. I Stora Salen pa Linlithgow hade min slakt kunnat kaka julbord inne i oppna spisen...

Det ar ingen tvekan om att besoket inspirerade mig under natten. Dromde att jag skulle giftas bort med en adelsman, en viss Butler duke of Linlithgow (ja, ja, men i drommen agdes det av en sketen duke!)... och jag kom till slottet med ett koppel tjanare farsan fatt slanga med pa kopet. Bl a en stallmastare jag kant sedan barndomen och, tja, alskade och sa. En viss Oliver...

Det irriterande med att dromma om Oliver ar att jag aldrig far rora vid underverket! En enda gang har jag kramat honom, men alla andra drommar ar totalt kontaktlosa. Vaihelvite! Den har gangen strok han haret ur ansiktet pa mig innan han, for att klippa det forhallande vi haft men som ju inte kan fortsatta nu nar jag ska gifta mig, sa att han "alskade mig som sin syster men att det var allt det nagonsin kunde bli". Det var den kontakten. Sedan skallde farsan pa mig i stora salen for att jag varit med Oliver, vilket inte var passande for en lady i min position. Och da insag jag med en chock att jag var tvungen att vara en lady. Och sa kom Gerry och smekte min kind och sa att jag var vacker, vilket jag fnos at och menade att de snygga modellerna pa borggarden, de var vackra, men da sa han att "de ser onekligen mycket bra ut; de ar snygga, men de ar inte vackra, som du". Och sa vaknade jag och kande mig alldeles varm.

Och nu har jag gatt en hel dag och kan inte fa Gerry i kilt ur huvet... ach, well, det kravs atminstone en riktig karl for att med hedern i behall bara rosa troja till outfiten... :-)

2 comments:

Anonymous said...

Me like me like me like little Gerry in kilt...dräggel...!!

Jag tycker det är bra att du drömmer så kyskt!!!! ;-)

Carina said...

Det ar sa fanigt, for inatt t ex sa dromde jag om nan dussinsnubbe som tydligen var min pojkvan och vi pussades och holl hand osv osv, men den dar charmknutten Oliver far jag aldrig pussa!!! Naval.

Gerry tog mig genom dan igar, he, he. Kopte en film, "Timeline", med honom i medeltidsmiljo och tjejen i kassan sa spontant:
"Den har ar kanon!"
"Ja, alla sager sa." svarade jag.
"Gerard Butler ar med!" sa hon och los.
Tja, maste man saga mer. :-)