2 July 2009

Kulturfyran om Astrid Lindgren

Verkar ju inte komma någon Fyra den här veckan... så jag gör väl en som jag missat att göra! Och vad passar egentligen bättre så här mitt i sommaren än en fyra om Svenska Sommarens Skapare - Astrid Lindgren.

1. Vilken är din favoritbok av Astrid Lindgren?
Ronja Rövardotter eller Bröderna Lejonhjärta, det är lite svårt att avgöra nästan...

2. Vem är din favoritkaraktär i Astrid Lindgrens böcker?
Ronja Rövardotter - hon har helt rätt livsinställning! Och är faktiskt den enda äventyrsbok jag hittade som liten med en schysst tjej i huvudrollen - d.v.s. en som inte var övertjejig...

3. Vilken karaktär är mest lik dig?
Vet du, undrar om det inte skulle bli en hybrid av Tjorven, Madicken och Ronja Rövardotter. Jag såg nästan exakt ut som Tjorven när jag var liten, jag var en lika påhittig pojkflicka som Madicken men gick min egen väg och utmanade farorna som Ronja.

4. Vem tycker du borde få Astrid Lindgren-priset?
Vet inte ens vilka som kan få det eller vilka som fått det... Antar att det är en barndomsförfattare, eller så. Tja, J.K Rowing har ju tänjt gränserna på etiketten "barnboksförfattare", hon kan få det. Om hon inte redan fått det...

No comments: