27 July 2009

Söndag med Carola och 3D-film

Efter en synnerligen händelselös helg satte jag mig igår med både DN och internet och ställde mig den eviga sommarlovsfrågan; "Vad finns det att gööööööra?"

Det fanns gratisteater med Parkteatern. "Carola & Jag", en komedi-monolog om religion, uppväxt och strävan att finna sig själv, typ. Lät faktiskt kul! Dessutom spelades den på sköna Djurgården, så planen var klar.

Om någon skulle fråga mig vad "Sommar" är för mig så skulle nog ett av svaren bli, att åka Djurgårdsfärjan. Den gör sig inte alls lika bra övriga året, men just på sommaren så killar havslukten så där skönt i näsborrarna, tjuten från Gröna Lund ackompanjeras med fiskmåsar och utländska språk, och solen skiner från klarblå himmer. Ja, till och med en molnig dag som igår.

Utanför Gröna Lund började jag nästan överväga med mig själv. 599kr för ett "all inclusive" med både åkband, femkampsbiljetter, matbiljetter för 160kr, 10 lotterier och entré - det var ju helt ok ju! Jämfört med hur mycket man gör av med i alla fall... Och 199kr för ett femkampshäfte är också överkomligt, så med en femhundring kan man ha kul!

En annan dag.

Igår knallade jag längs vattnet till Galärparken och slog mig ner i en obekväm vinkel på en sluttning för lite kultur. Pjäsen var befriande rolig! Jag skrattade i alla fall gott, men jag antar att Carola inte är något fan... inte av delarna som drev med hennes självupptagna person i alla fall. Fast tyvärr speglade det ju bara vad många upplevt själva. Ehrm.

På glatt humör knallade jag ett tag i sommarkvällen, tills jag fann mig nära Hötorget. Klockan var nästan nio men jag hade inte alls lust att åka hem - för ännu en skrivar-/film-/tv-kväll i vardagsrummet. Så jag bestämde mig för att sätta lite sprätt på min veckopeng.

Till min glädje har jag upptäckt att 3D-film även kommit till Stockholm och att man dessutom visade Ice Age 3 på engelska utan text. Yess, som att gå på film hemma ju! :-) Så jag gick på bio.

Och jag menar BIO. Jag har sagt det flera gånger förut, men det tål att upprepas - film ÄR bäst i 3D! Det inser man om inte annat medan man kollar. Man glömmer snart formatet och det känns helt naturligt att mammutarna har runda former och att man tycks befinna sig mitt i djungeln. Så lyfter man på solglasögonen och ser filmen "normalt" - och inser hur platt den är!! Man tar snabbt på sig glasögonen igen, vill jag lova.

3D är filmens framtid, det är jag övertygad om. Jag har sett både tecknad film, spelfilm och konsert (U2, kommer till Stockholm i höst såg jag) i 3D och efter det vill man inte gärna gå tillbaka till platta 2D. Det handlar inte om utskjutande pilar, berg-och-dalbanor eller andra typiska 3D-effekter från 80-talet. Det handlar om helt vanlig film - med en känsla av att vara där.

För dagens 3D är ingenting som de röd-blå kräkframkallande upplevelserna på Tv-piraternas tid. Glasögonen ser till exempel ut som svarta solglasögon, och använder man dem "normalt" så ser också allt ut som vanligt, inga konstiga effekter alls. Effekterna syns bara om man ser på 3D-modifierad film/bilder.

Filmerna är fortfarande i sin vagga. De första två filmerna jag såg gjorde sak av 3D och man fick både utskjutande pilar och berg-och-dalbanor. Spelfilmen ("Resan till jordens medelpunkt") var kass storymässigt, troligen för att man fokuserade helt på 3D-teknik och effekter. Men senaste alstren har varit helt "normala". T ex släpptes både "Coraline" och "Ice Age3" i både vanligt format och 3D. Det är främst tecknad film, för tillfället. Troligen för att det är enklare och billigare än att filma en spelfilm i 3D. Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan vi får både komedier, actionfilmer och science fiction i 3D.

Tänk er Harry Potter i 3D! Hisnande tanke - och troligen upplevelse. För det är det fina med 3D, man ser inte filmen - man upplever den.

No comments: