7 July 2009

Vilket är MITT jobb?

Jag har nu sökt jobb ett tag och med endast ett jobb (på en statlig myndighet) undantaget så finns det en fras som likt en fastlagd regel alltid kommer upp under intervjun. Ibland direkt, ibland mot slutet. "Du, när jag tittar på ditt CV, du verkar ju överkvalificerad för det här. Hur ställer du dig till det?"

Ja, hur ställer jag mig till det? Att jag inte skulle ha sökt jobbet om jag inte var beredd att ge min tid åt det, kanske! Att det är ett helt nytt område att lära sig? Att det är något jag vill syssla med, oavsett tidigare erfarenheter. Att det kanske är något som jag skulle behöva ett par års officiell erfarenhet ifrån - på CVt, så att jag ens blir kallad till intervju för kategori B. D.v.s. jobb där jag saknar dokumenterad erfarenhet från något de i annonsen vill att man har dokumenterad erfarenhet ifrån - även om man är övertygad om att man skulle klara jobbet även i dagsläget.

Visst, jag har sökt en hel del jobb "bara för att ha en inkomst". Men det verkar inte spela någon roll hur jag skalar av CV:t eller formulerar mig i brevet - för till dessa inkomstjobb blir jag sällan kallad till intervju. De ser igenom mig redan från början...

Men så dyker det där jobbet upp som jag verkligen vill ha. Där jag kan se mig i flera år, en behaglig karriär, en framtid! Och jag håller tummarna så de blånar för att bli kallad till intervju trots att jag inte gjort just det förut. Och så blir jag det. Och så funderar jag över hur jag ska framhäva mina positiva sidor så att de fattar att jag både kan och vill göra jobbet, även om jag inte jobbat i den specifika branchen eller i den specifika positionen förut. Och så... får de för sig att jag är överkvalificerad?! Jag som trodde de skulle tycka att jag saknade kompetenser!

Och då blir jag förvirrad.

Eller så är det inte det att jag är överkvalificerad, utan att jag snackar för mig alldeles för skickligt... Nä, de hänvisar till CV och vad jag gjort... Ok, då har jag väl blivit alldeles överduktig på att knåpa CV och framhäva mina positiva sidor dårå! Fast de stämmer ju...

Ja, så det är väl inte underligt om jag börjar fråga mig själv hur MITT jobb ser ut? Det där jobbet där jag är lagom kvalificerad och precis rätt? Är det såna jobb som på den statliga myndigheten? Men jag har ju sökt på andra myndigheter och fått höra att jag saknar... eh... erfarenhet från statliga myndigheter...

Jag är förvirrad. Och jag är ingen karriärvarg. Men jag kan mer än vad som står i CV:t. Den som fattar det vinner mig för flera år framöver!

No comments: