25 July 2009

Kulturfyran om svininfluensan

1. Kommer du att se till att få vaccin mot svininfluensan?
Jag tror inte det. Det är ju ändå de som redan är svaga på nåt sätt (sjukdom, infektion et c) som riskerar få men, vi andra får ju bara influensa.

2. Egentligen heter ju denna form av influensa A/H1N1. Vad tänker du på när du hör ordet svin?
Grisar i en lerpöl.

3. Vilken är den största grisen?
Suggan brukar vara enorm, minns jag från mina besök på bondgården...

4. Tycker du medier rapporterar på bra sätt om influensa A/H1N1?
Visst kan det bli lite mycket, och den där gången när Aftonbladet basunerade att "fallen har fördubblats" men inte talade om att det var i Storbritannien, inte i Sverige - sånt försvagar ju förtroendet. Men annars måste jag säga att jag tycker de rapporterar och samtidigt påpekar att det faktiskt inte är fler i världen som dör av svininfluensan än av vanlig influensa. Och sådan balanserad journalistisk gillar jag!

No comments: