13 December 2005

Export av svenska traditioner pagar

For 3 ar sedan holl jag Luciafest for ett trettiotal internationella studenter i Glasgow. Jag hade bakat lussekatter och varit pa IKEA och bunkrat pepparkakor, julknacke, julmust och skumtomtar. Jag tog pa mig ett lakan, knot ihop med glitter och satte pa en papperskrona med pamalade ljus. Rummet var endast upplyst med varmeljus nar jag sedan tagade/skred/gick in och sjong en egenhandigt oversatt version av Natten gar tunga fjat, foljt av en lika egenhandigt oversatt Tre gubbar.

Det blev succe.

I ar hade jag inte planerat nagot speciellt. Lussekatterna bakades tva veckor efter den importerade Kesellans bast fore-datum i November och jag trodde jag skulle ta med mig en pase till jobbet idag. Jag hade fyra stycken kvar. Baka aldrig lussekatter en manad i forvag!

Tanken var att bara bjuda polarna pa lite lussefika, men imorse skoljde hela Luciakanslan over mig. So what om ingen bryr sig, det ar Lucia, det maste lussas pa nat satt! Helt oplanerat ryckte jag darfor med mig lite glitter och en burk pepparkakor. Givetvis trodde de att jag klatt ut mig till julgran nar jag klev in med glitter i haret och aven om de inte forstod iden bakom kakburken sa behover man aldrig be kollegorna tva ganger om att ta for sig...

For sakerhets skull skickade jag runt ett massmail for att forklara konstigheterna. Halften tyckte vi svenskar verkade galna, halften trodde att historien bara var pahittad som en ursakt att festa... jag vet inte var de fick de tankarna ifran;



In a country far, far away, over the ocean, on the other side of Norway, 13 December is celebrated as Santa Lucia. Don't ask me why; it's something confusing about a Sicilian saint with no eyes, ancient pagans being afraid of the dark and, er, a newspaper once, a hundred years ago, concealing a beauty contest under the cloak of "Lucia of the year". To be honest, it's so blended no one really knows where it stems from. Anyway, who cares, it's an excuse for men to check out beautiful chicks, for women to snigger at ridiculously dressed men, for adolescents to get incredibly drunk on a school night and for everyone to indulge in goodies.

Lucia is a beautiful woman with long hair, dressed in a white nightgown with a red ribbon around her waist and a crown with lit candles on her head. She comes in the morning with her maids (wearing white nightgowns and glitter), star boys (wearing white nightgowns and dopey hats and holding a star on a stick), gingerbread men and gnomes. They sing Lucia songs and hand out gingerbread biscuits and lucia buns (also called safron buns or sun bread).

Due to fire safety regulations our Lucia didn't wear a candle crown this morning, due to health and safety regulations she didn't sing and according to the police she wasn't even allowed to abduct a school class to get everyone needed for the procession.

But she brought some gingerbread biscuits - help yourself!!!


En av mina kompisar mos hela dagen. Hon alskar Lucia! Tydligen laste de om utlandska hogtider i lagstadiet och hon har gillat just Lucia anda sedan dess. Hon kunde t.o.m. sjunga luciasangen pa engelska! Jag ar imponerad.

Det basta av allt ar att det faktiskt kandes att det var lucia idag! Jag ska ta och exportera fler saker, tror jag. Hm... semlor star nast i tur, va?

No comments: