3 December 2005

Bisarr forsta arbetsdag pa Ibrox

Mycket har jag varit med om under mina 8 ar som publikvard, men trots att man tror att man varit med om allt sa far man nastan varje ar uppleva nagot som slar en med hapnad. Det ar nog lite av charmen med det hela.

Idag jobbade jag min forsta match pa Ibrox och vid inte mindre an 3 tillfallen fann jag mig totalt mallos. Ni vet, man vet inte om man ska flamta, skratta eller bara gapa.

Nar vi satt pa laktaren och hade formote kom en mork, lacker personbil korande in pa innerplan. Ibrox ar som Rasunda, det finns ingen loparbana, men istallet for gras mellan plan och laktare sa finns ett slags mjuk gummimatta. Bilen korde langs hela langsidan och stannade framfor spelaringangen, d.v.s. tunneln mellan avbytarbankarna. Dar stannade den, en person i kostym klev ur, sedan korde den vidare. Strax darefter kom en ny mork, frasch bil och sedan en till och en till.

Det var spelarna.

Om nagon allsvensk spelare i en klubb som numera lite proffsigt kor sina spelare till hemmamatcherna i buss istallet for att lata dem parkera pa gatan utanfor pa egen hand rakar lasa denna blogg sa upprepar jag:
Spelarna i Rangers blev korda i personbilar anda in pa innerplan och avslappta vid tunneln mellan avbytarbankarna!
Jag vet inte vad jag ska saga. Hela skadespelet kandes ratt bisarrt.

Min position pa Ibrox ar nere vid planen. Hela matchen promenerar min grupp framfor laktarna och kollar pa publiken. Innan matchen dock, precis nar jag och en kollega mottes framfor en trappa, kastade en man ut nagot som sag ut som en hamburgare invirad i papper ut pa planen. Min forsta tanke var att det ju var oerhort korkat att gora det mitt framfor ogonen pa oss, min andra tanke var varfor i herrans namn han kastar en hamburgare pa planen nar den fortfarande ar helt tom. Detta tankte jag under en mikrosekund, sedan foljde jag hamburgaren med blicken och sag hur den landade i ett dammoln. Dammoln?

Det var ingen hamburgare. Det var en liten papperspase med mannens brors aska! Min gruppledare tog emot rapporten helt lugnt, hans enda kommentar var att meddela uppat sa de kunde kolla om mannen hade tillstand. Tydligen hander detta da och da.

Eh... Ok. Fast jag hade nog inte velat fa min aska utkastad pa planen, jag hade nog velat bli strodd ett par timmar fore avspark. Dessutom hade jag nog inte velat spela boll och sparka runt nagons aska som virvlats upp fran en liten hog. Brr. Bisarrt.

I halvtid var det en flaggparad. Jattestora supporterflaggor fran hela varlden (Melbourne t ex) bars runt av supportrar och omringade till slut hela planen. Lackert. I princip alla flaggor utgick ifran Union Jack och gjorde de inte det var de ju anda rod, bla, vita. Ratt manga flaggor hade Ulsters Roda Hand eller Ulster-flaggan pa sig, ratt manga grupper (vilka speakern raknade upp i hogtalaren) hette nagot med "loyal" och i hogtalarna spelades "God save the Queen" och andra pampiga, brittiska sanger. Publiken var extatisk.

A ena sidan ar inget av detta speciellt markligt. Vi ar i Storbritannien sa Union Jack och musiken ar befogad, dessutom ar Rangers farger desamma som i flaggan. Supportrar fran Nordirland ville val ha sin flagga med, precis som flaggan fran Melbourne hade Australiens flagga i ena hornet. Det ar val inget konstigt med att supportergrupper vill kalla sig "lojala" och naturligtvis jublar publiken under en hyllning till klubben de alla alskar

Fast kanner man till de politiska komplikationerna med Rangers och Celtic och kopplingen till konflikten i Nordirland sa kunde man fa en annan bild av handelsen. Det fick jag. Alla politiska symboler, den pampiga och pa ett satt nationalistiska musiken och den extatiska publiken. Lat mig saga att det inte var svart att forsta varfor Hitler regisserade sina konvent som vore de sportevenemang. Nar jag stod dar i halvtid pa Ibrox idag sa var det svart att veta om det var en idrottslig hyllning eller en politisk manifestation jag bevittnade. Det hela kandes bisarrt, pa gransen till laskigt

Som sagt, man tror att man varit med om allt men nastan varje ar far man uppleva nagot som slar en med hapnad.

2 comments:

Anonymous said...

hej hej. Fin läsning angående Old Firm. Jag och min bror funderar på att åka och se ett derby men vet inte var/hur man får tag på Matchbiljetter. Har du något tips? isådant fall kan du väl svara till min mail. nordetun@hotmail.com

Tacksam för svar o hjälp. // ha det bra mvh/patrik

Carina said...

Old Firm biljetter släpps inte till allmän försäljning. Säsongsplåtarna och VIP köper upp hela rasket. Enda sättet att få biljett är att ha kontakter - eller att gå runt före match utanför och vifta med pengar och fråga om folk har någon plåt över. Räkna då inte med att båda kommer in, och gör ni det kommer ni nog inte få sitta bredvid varandra. Biljetten ligger på strax under £30 och det är förbjudet att sälja till överpriser - något som sker över internet men inte om du köper av någon precis utanför stadion.

Å andra sidan, det är värt att kolla på matchen på en pub också! Lika knökfullt och hög stämning där! Rangerspubar hittar du runt Ibrox och Celtic runt Gallowgate.

Jag emailar oxå. :-)