22 December 2005

Julpackning och julfilm infor julflyget hem till jul

Oj, har det redan gatt en vecka! Sista veckan har nog allt hant, det ar darfor jag inte hunnit skriva en endaste pytteblogg. Hm, och det blir inget strukturerat ikvall heller, bara en rapport for nara och kara att jag fortfarande lever.

Har precis packat infor hemresan imorgon. Man ar ju en san dar julhemvandande svensk nu... Fast nagot ar fel. Jag packade ner julklapparna, sedan var det fullt. Efter mycket pusslande och prioriterande fick jag ner nagra klader. Da hade jag flera kilo kvar, plus en tom ryggsack. Jag forstar inte... nagot/massor har jag sakert glomt. Pa flyget imorgon kvall ska vi se hur pass viktigt det var.

Fyllde till slut upp med DIF-trojor som jag fick over i somras men inte alls fattar vad jag ska ha dem till. De sparas av sentimentala skal. Jag anvander tre som sovtrojor, men de andra fyrtioelva far nog aka tillbaka till vinden. Tankte sedan ta tillfallet i akt och skeppa over DVD och bocker jag inte anvander/tror att jag nansin kommer se igen och samlade ihop hela... en. En DVD. Det ar inte ens vart besvaret.

Ja, sa nu ar jag laddad infor jul. Jag har julstamning upp over oronen. Det startade for tva veckor sedan och har bara vaxt. Idag sag jag sa den perfekta julfilmen. Merry Christmas. Den handlar om den beromda handelsen under Forsta Varldskriget nar soldaterna i ett par skyttegravar mitt ute i ingenting la ner vapnen och firade jul tillsammans for en natt.

(Jag minns en historielarare som sa att det var en skrona och troligen inte sant, vilket fick mig att minnas det hela annu tydligare, for hon verkade vara en valdigt cynisk och bitter liten manniska som inte tror att det en gang faktiskt fanns gentlemen som kunde gora sadana saker. Precis som att det en gang faktiskt var vapenvila under vartenda OS.)

Filmen var underbar. Att tillfalligt glomma gammalt groll, lagga ner vapnen och ha en festlig stund tillsammans. Det ar det julen gar ut pa! Och det var smart att spela filmen pa tre sprak sa att tyskarna, fransmannen och skottarna snackade sina modersmal istallet for att grotas ihop i nagon engelsk gyttja. Det okade kanslan av hur de, med en Anders Carlberg klyscha, lyckades bygga broar over landsgranserna. Det ar viktigt med internationellt utbyte, om inte annat for att inse att fienderna ar precis som oss, och da ar det svart att se dem som fiender...

God Jul pa er allihopa!

No comments: