8 December 2005

Rangers - Inter, en nervos match i hjalm

Vi som jobbade nere vid planen, plus dem som jobbade i narheten av Inters supportrar, fick kvittera ut en ny keps fore match. En hard keps av typen hjalm.
"Italienarna kan kasta mynt och dessutom kan det forekomma bengaler."
Jag tog emot kepsen med hojda ogonbryn. Hjalm? Mot myntkastare? Forvisso har jag tre arr i huvudet efter myntregnet nere i Turin, men... vi hade problem med myntkastare i Sverige ocksa. Vi fick aldrig bara hjalm. Tyvarr fick vi i tisdags aldrig testa utrustningen. Jag sager tyvarr, for med hjalm pa skallen var det nastan sa att jag hoppades pa en flygande penny eller tva.

Nar jag hade malvaktstjanstgoring (sitta bakom malet ifall nat pucko far for sig att hoppa ut pa plan) sa fick jag sallskap av en trevlig polisman. Men han var inte smart, eller ordet kanske ar fotbollserfaren. Fore match sag vi pappersark utlagda pa varje stol sa att publiken pa tre laktare kunde bilda tva skotska flaggor och en brittisk nar lagen kom ut.
"Det ar ett vackert monster de bildat med reklambladen." sa polisen.
"Det ar inte reklam, det kommer bli ett vackert tifosi nar lagen kommer ut." sa jag.
"Ett vad?"
"Tifosi, det ar italienska for nar man far publiken att gora saker, typ halla upp ark for att bilda monster."
"tifo...?"
Jag forklarade igen.
"Na, jag tror inte det." sa polisen. "Det ar nog ingen mer an du som vet vad de ska gora med pappren. Vi har inte sant i Skottland. Men det ar ett fint monster."
Nar lagen kom ut var det visst tre fina flaggor pa laktarna. Pappersarken kom ju med instruktion. (Och jag tror bestamt att jag sett nat liknande i Skottland forut... Aven om det inte pa langa vagar ar lika vanligt som i Sverige.)

Italienarna skanderade nagot med Rangers och "vaffan culo" och jag kommenterade, att:
"Det dar ar nat vi kommer fa hora mycket av ikvall."
"Vad for nat?"
Jag forklarade vad vaffan culo betydde, men varken polisen eller hans narmaste kollegor hade hort talas om det. Han sa:
"De kan val fa sjunga om de vill, det ar bara de och du som vet vad det betyder i alla fall."
Hm, jag undrar det, ja. De har val internet och fotbollsforum i Skottland ocksa. Nodvandig kunskap brukar hitta fram till berorda parter...

Nar AIK spelade i Champions League sa brottades jag med att "inte gilla gnagarnas framgang" och "det ar kul att det gar bra for ett svenskt lag". Det var samma brottningsmatch i tisdags. Jag visste inte riktigt vilken kansla som var starkast - tills Rangers gjorde mal. Jag tror euforin smittade. Efter matchen (1-1) stod alla kvar, inklusive laget, och vantade pa att speakern skulle tala om hur det gick i den andra matchen. Blev det oavgjort dar var Rangers klara for 8-delsfinal. Det blev 0-0. Det blev ett gladjefnatt modell VM-guld pa laktarna. Medelalders man grat och pensionarer hoppade upp och ner. Det var kul att se. Och Rangers behovde ett gladjeamne denna sasong...

De kommer, sa klart, aka ur nasta match sa nu hoppas jag pa en bra lottning.
Liverpool, Milan eller Real Madrid, tack.

No comments: