30 November 2008

När vi tända första ljuset i advent

Julen är i slutet av december, men jag har sedan länge lärt mig att det inte alls är så långt fram i framtiden som man tror. Framförallt inte om man, som jag, älskar myspys, tomtar, tända ljus och varm glögg med lussebullar. Och åker bort till jul.

Min jul börjar första advent. Det ger tre veckor av myspys.

Så trots att det var 29 november och det kändes bakvänt på något sätt så lussebakade jag igår kväll. Med "vår juuuulskinka har rymt" i högtalarna så bakade jag lussebullar och pepparkakor och kokade knäck och kola. Sedan tog det någon halvtimme att slänga upp det lilla julpynt - inklusive minijulgran - som jag har.

Men det var värt det bakvända. För imorse kunde jag (efter att ha öppnat första luckan i Bamses julkalender såklart) adventsfika i världens myspysigaste vardagsrum. Jag har myspyst här inne hela dagen idag; tänt ljus, kollat på hela två tomtefilmer och provsmakat godsaker.

Julen har nu officiellt börjat. Och det känns himla... mysigt.

God Jul!

No comments: