27 August 2010

? > .


Jag vet nu
Jag förstår
Men jag visste inte då
Du kan inte förvänta dig att jag skulle förstå
När jag inte visste.

Jag förstår nu att det inte var du
att det var mörkret som talade
att mörkret fördunklade ditt sinne
att du inte kunde se

Jag förstår nu att min verklighet inte var din
att du var ensam med din verklighet
ensam i din verklighet

Jag kan omöjligt veta hur det kändes att vara ensam i din verklighet
att stå ensam och skrika utan att någon lyssnade
utan att någon förstod
förstod dig.

Men jag förstår nu
Jag förstår din verklighet
att mörkret förvandlat din värld, gjort den ondskefull
gjort människor ondskefulla.

Jag kan inte rädda dig ur mörkret
jag kan inte väcka dig ur mardrömmen
jag förstår nu att allt jag gör och säger
förvrids och vanställs av mörkret
att min kärlek förvandlas till illvilja
att svart och vitt inte kan existera jämsides i din värld
där allt är svart

Jag förstår nu
Försent
Förstår du?

No comments: