16 September 2006

Astrologer och fysiker anropas!

Det ar tva fragor jag bara inte kan slappa:
1) Kan man skjuta med pistol pa manen?
2) Om man ger en gummibat pa manen en skjuts framat, forsvinner inte den utat rymden da p.g.a avsaknaden av dragningskraft?

Kalla mig langsint, men sedan jag svarade "fel" pa en gruppovning pa en "assessment day" sa har jag inte kunnat slappa de har fragestallningarna. Uppgiften var att rangordna nodvandigheten av en lang lista saker man hade nar rymdskeppet kraschade pa manen. Vi som grupp skulle ta oss fran en sida av manen till rymdbasen pa den andra. Gummibaten fick folja med for att forvara grejer i, men pistolen rangordnade jag sist med motiveringen att den var totalt vardelos for det fanns val inga rymdmonster i alla fall.

Det "ratta" svaret skulle vara att man samlar allt i gummibaten och sedan skjuter hal i den sa att den flyger ivag sa att vi nar malet snabbare.

Nu undrade jag forstas hur sjutton vi fick luft i gummibaten, men, men. Fast jag kan inte slappa de andra tva grejerna. Gar det att avfyra en pistol alls? Och hur beter sig kulan i sa fall? Det finns ju varken atmosfar, luft eller dragningskraft. Och blir det inte lite som i Armageddon om man skjutsar ivag gummibaten, att den bara flyger rakt ut i rymden?

Nu ar jag rent nyfiken pa det ratta svaret!

No comments: