16 September 2006

Pa en bro nagonstans mellan Sverige och Skottland

Hade en mycket egendomlig men intressant drom inatt:

Jag stod pa en o i Stockholms Skargard en sommardag med hundratals manniskor och sjong nationalsangen medan svenska flaggan hissades. En besynnerlig detalj ar att nar vi sjong andra versen stampade vi fotterna i nat slags hambosteg for varje takt och jag reflekterade i drommen att jag undrade varfor vi alltid gjorde sa. Naval. Medan vi sjong sa grat jag for att jag saknade Sverige och svenskar och Stockholm och svenska vanner. Jag undrade vad som var sa bra med Skottland, ifall jag inte inbillat mig alltihop.

Jag gick over en bro till nasta o, Skottland. Det var fint landskap, berg, slott och varma, vanliga manniskor och roliga gubbar som drack whisky. Jag fick en varm hemmakansla i hjartat. Jag vande mig om och sag den svenska on. Jag fick samma kansla. Jag ville vara pa bada stallen samtidigt och minns att jag suckade over vilken tur det var att de lag sa nara och hade broforbindelse.

Sedan andrade drommen karaktar, men fortsattningen ar egentligen oviktig.

Jag undrar om den har drommen pa nagot satt visar pa en karlekskonflikt? Och kanske att jag nu borjar kanna att om jag inte ser borjan pa en yrkeskarriar inom narmsta aret eller rakar fastna i klorna pa nagon charmor, ja, da tror jag faktiskt att jag flyttar tillbaka till Sverige om 1,5 ar. Inte for att jag tror att vare sig det ena eller det andra har storre chans att bli uppfyllt i Sverige, men vanner och familj finns dar pa ett annat satt. A andra sidan finns varken manniskorna i Glasgow eller bergen dar eller...

Suck. En rekryteringskvinna ringde igar och fragade om jag var intresserad av ett jobb i Sheffield. Sheffield?! Vafan ska jag dit och gora, de har ju inte ens ett hyfsat fotbollslag! A andra sidan, bor jag dar sa vet jag atminstone att jag ar pa fel stalle. Just nu kanns allt ratt och fel pa samma gang, precis som under de dar 1,5 aren i Sverige innan jag flyttade tillbaka hit. Men jag kan val inte halla pa och pendla resten av mitt liv?!

No comments: