14 November 2006

Bland mediciner och kondomer pa apoteket - i Skottland

Att springa till apoteket i Skottland betyder i de flesta fall att man kilar ner till kiosken/affaren pa hornet. Forkylningsmediciner, smartstillande och annan "vardagsmat" gar att kopa i vilken mataffar som helst.

For receptbelagd medicin gar man med fordel till Boots. De saljer medicin, hygienartiklar, smink, lunchmat och presentpaket. Nar man gar till Apoteket i Sverige gar man nast intill in i en steril miljo. Har ar det bast att det inte ar astmamedicinen man ska hamta ut, for av nagon outgrundlig anledning verkar den gangse regeln vara att lagga medicinavdelningen langst in i hornet och sminkavdelningen vid dorrarna. Puckat, om ni fragar mig.

Lakarbesoket igar var gratis, for antibiotikan betalade jag £6.65. Detta ar en fast summa, du betalar £6.65 per recept, oavsett vad det ar for nagot. Vissa kan slippa denna avgift, studenter och pensionarer t ex. Jag laste faktiskt skylten som annonserade avgiften. Man verkade tycka det var viktigt att papeka att avgiften inte ar en kostnad man betalar till affaren for den speciella produkten utan ar ett bidrag till NHS (landstinget).

Med en inkomstskatt pa endast 22%, fria lakarbesok och £6.65/recept - oavsett recept - sa borjar jag sa smatt undra hur sjutton de finansierar sjukvarden och medicinerna har???

Lakaren foreslog en hostmedicin, Pholcodine, det enda som skulle fungera enligt henne. Jag har aldrig nagonsin tagit nagon acklig medicin, de har alltid smakat gott; choklad, lakrits, jordgubb... Men jag ljuger inte om jag sager att den har hostmedicinen luktar som malarfarg och smakar som lacknafta! Om den inte dodar mig sa vore val det val sjalva den om den inte gor mig frisk. Om inte annat sa skrammer den patienten, offret, mig att bli frisk snarast mojligt.

Till sist; medan jag satt och vantade pa medicinen kollade jag in kondomhyllan. Ja, den var placerad framfor nasan pa en, bredvid fertilitetshyllan... Jag forundrades lite over de olika sorterna.

Marke 1 kom i tre varianter; sheer pleasure, extra pleasure och ultimate pleasure.
Ursakta en dum fraga, jag maste ha missforstatt hela alltihop; men jag trodde det var partnern som reglerade detta!?

Marke 2 gav nagot fler valmojligheter; sensation, pleasure max, performa(!), featherlike, elite(...), ribbed och... extra safe. Eh, sa vad ar da de andra till for?!

Ah, vampyren ar nu ute ur sin kokong. Det ar morkt, vilket innebar att jag kan halla ogonen oppna utan att huvudet exploderar, sa nu ska jag tvinga i mig lite lacknafta/gift och forsoka halla mig vaken tills jag far ga och lagga mig igen.

No comments: