16 November 2006

Jag gillar vaxthuseffekten = sant

Var australiensiska flatmate skrek till haromdagen nar hon pratade med sin mamma i telefon. Det snoade hemma hos henne.
"Sno? Hur kan det snoa? Vad hander egentligen med vadret?"

Har i Skottland ar det milt och regnigt som vanligt, men tydligen nagot mildare an normalt och i England har det varit rent knappt varmt i ar.

Sa vad ska vi gora for att komma till ratta med vaxthuseffekten och dess tydliga paverkan av vadret?

Arligt talat, med handen pa hjartat, det kanns faktiskt inte som att jag bryr mig. Jag vet, jag ar en hemsk manniska, sjalvisk och ett hot mot var egen existens men... det ar varmt och skont, jag stortrivs! Och om jorden forintas om tio tusen ar istallet for om en miljon ar, sa... arligt talat, jag bryr mig inte. Jag ar dod da. Sa krasst resonerar jag.

Det rader storre enighet an nagonsin att klimatet haller pa att forandras - kanon! Da slipper jag aka till Kanarieoarna for att fa varme, sol och bad. Jag ser fram emot ett varmare klimat! Jag vill absolut inte motarbeta klimatforandringen, istallet ser jag fram emot att anpassa samhallet efter den. Kanske blir a/c standard i svenska hem i framtiden, sa som det ar i vissa delstater i USA. Kanske maste stads-/landskartan andras, sa som den gjort flera ganger tidigare i historien. Ar det bara jag som minns kartorna fran geografin i plugget, de som visade Sverige under vatten? Om vi ar pa vag dit igen sa far vi val flytta langre upp pa land, befolka Lappland. Vi far helt enkelt anpassa oss.

Jag ser fram emot forandringen. For stunden njuter jag av att slippa bara langkalsonger.

No comments: