13 November 2006

Hos doktorn - i Skottland

Sa dar ja, da har jag provat pa Skottlands sjukskrivningssystem, och besokt huslakaren.

Forra helgen kande jag mig lite krasslig, sedan dess har jag varit mer eller mindre dod. Fick for mig att jag skulle klara att ga in och jobba pa lordagen, men det var verkligen ingen bra ide. Det enda positiva var val att cheferna inte behovde ge mig mer an en blick for att se att jag inte simulerade... Igar blev - vad jag tror ar influensan - varre, sa idag ringde jag doktorn for att se om jag kunde fa hjalp. Dessutom, efter en veckas franvaro maste man (aven har) ha lakarintyg att ge till arbetsgivaren.

Ringde nar vaxeln oppnade, de svarade pa tredje forsoket. Fick tid en timme senare. Trodde jag horde fel. Det var min andra lakarmottagning jag besokt, ingen av dem ser ut som nagot jag varit pa i Sverige. Det luktar... skola och istallet for linoleummattor har man tygmattor. Istallet for landstingets oformliga, farggranna overdragsoveraller hade receptionisterna snygga svarta drakter med svart-vita blusar. Istallet for breda, ljusa korridorer kandes det som att ga langs nagons privata, tranga hall... Lakaren hade en snygg blus. Rocken hangde pa en krok.

Jaha, fick veta att flunsan utvecklats till bihaleinflammation samt en halsinfektion, fick recept pa antibiotika och blev tillsagd att stanna hemma en vecka till. Sjukintyg skrevs. Sedan gick jag hem och la mig. Japp, jag gick raka vagen hem, for i Skottland behover man inte betala for lakarbesok!

Maste betala for medicinen dock, fast apoteket far vanta tills imorgon. Min kropp orkar bara med ett aventyr per dag.

Nar jag pa eftermiddagen vaknade sa ringde jag chefen och sa att doktorn sa att jag kommer tillbaka mandag men jag sager att jag forsoker komma tillbaka torsdag eller fredag. Da sager chefen att om jag tankt komma tillbaka fore den tid lakaren ordinerat, da maste lakaren skriva ut mig forst! Eh... jaha? Vi far val se om jag orkar pallra mig tillbaka for det...

No comments: