10 October 2003

Fredagsfyran

Andreas fredagsfyra är alltid lika välkommen. :-) Oj, oj, hur långa svar får man skriva?

1. Kommer du ihåg din senaste dröm?
Kommer i princip alltid ihåg dem, faktiskt. MINST en från varje natt. I senaste ingrep jag när en kvinna hoppade på en annan i t-banan. Jag höll nere henne på perrongen tills polisen kom. Kvinnan skrek och bråkade, och en dialog upprepades tre gånger. Hon sa "Våld kan gå i arv. Om ens styvfar och mor är på dig kan du få det av dem. Det gäller både henne och mig." Henne var kvinnan hon hoppat på, offret. Som om gärningsman/offer-rollen var förutbestämd. Jag svarade varje gång; "Det är en förklaring, men ingen ursäkt". Sedan kom polisen och de ifrågasatte sättet jag fått ner kvinnan på golvet. De hade sett på övervakningskameran att jag satt krokben bakifrån för henne. Sedan frågade de vad vi pratat om, de hade sett via kameran att vi pratat. Överhuvudtaget verkade de ha sett allt som hänt i tåget och på perrongen på monitor och bara ville kolla att de sett rätt. Verkar som om drömmen handlade om Kriminologi och CCTV. Och jag måste ha tyct att den där "ursäkten" var viktig, eftersom den spelades upp hela tre gånger!

2. Brukar dina drömmar ha något speciellt tema?
Njae, inte riktigt. Men jag brukar ofta vara jagad - för att jag tycker det är skoj! Sedan kommer en massa roliga människor och hjälper till, eller jagar, eller bara lägger sig i. Det är mycket sport. Och jag är hjälte rätt ofta. Och vi är ofta på platser jag sett i film, eller bott på - fast nästan aldrig Sala. Kan bero på att jag hatade att bo där... Och det är många filmfigurer som dyker upp. Och familjemedlemmar, vänner och idrottsmän. Ibland är jag inte ens vuxen, snarare tonåring. Saken är att jag tror mina drömmar mer är fantasier jag lever ut. Och jag kan styra mina drömmar. Jo, faktiskt! Har kunnat det sedan jag var 9 år. Så om det är en halvtrist dröm finns vissa knep för att dels få in personer jag vill drömma om (oftast ropar man på den, eller säger att 'när jag öppnar dörren står Mats Sundin där') och dels för att byta plats (blunda och säga högt att 'när jag öppnar ögonen är jag i...' eller så flyger jag bara därifrån). Mina drömmar är mer som filmer med handling och kronologi (trots att jag läste nånstans att drömmar inte har sånt. Bullshit.), de är nästan aldrig förvirrande eller konstiga.

3. Har du tolkat någon dröm/ kommit fram till?
Brukar roa mig med det ibland, bara för att se vad det skulle kunna bli. Men jag tror inte man kan dra några slutsater alltid. Jag menar, ok om jag inte styrt handling utan vissa saker skett, men oftast är mina drömmar bara dagdrömmar fast "på riktigt", så jag vill att det som sker ska ske. Och går det inte det använder jag mina knep för att styra drömmen dit jag vill. Så hur kan man analysera ens fantasier? Isåfall får jag analysera mina dagdrömmar och mina berättelser också, för de kommer till på samma sätt. Vet inte om jag vill veta vad en drömtydare skulle säga om mina drömmar... Att jag borde vakna upp och leva i verkligheten kanske. :-)

4. Varför tror du vi drömmer?
Jag tror dels det är en verklighetsflykt vi får till skänks varje natt. Uppleva och göra det vi inte kan på dagarna men gärna vill (vara ihop med Ewan McGregor...), dvs dagdrömma fast befinna oss mitt i dagdrömmen, som i en film. Det kanske är så att ens undermedvetna jobbar på natten och skickar små signaler, men jag tror inte man ska ta det på för stort allvar. Eller snarare, om man inte styrt sin dröm utan konstiga saker har hänt så kan man ju börja undra vad det är för nåt... man dagdrömmer väl inte om att ens mamma anmält en till att bli seriemördad via en annons i Allers för "det verkar väl skojigt"?!?

No comments: