23 October 2003

Kort efterlysning

Hur får man tag på kortfilmer? Jag har aldrig varit i denna situation och behövt ställa frågan förut. Kortfilmer har för mig varit de där trista, konstiga nollpoängarna kanal 2 pluttat in när de haft 40 minuter över. Nu finns det helt plötsligt ett flertal som jag faktiskt vill se!

Men hur får man tag i dem? Videobutiken? Kanske hyrs de ut för halva priset eftersom de är hälften så långa? Å andra sidan är Phonebooth hälften så lång som Sagan om Ringen... Kunde man inte göra samlingar? "3 kortfilmer av NN". Jag menar, man kan ju köpa novellsamlingar! Är det verkligen så att enda sättet är att lusläsa tv-tidningen varje vecka och se om någon dyker upp mellan Rapport och Plus? Suck... vad jobbigt det lät...

Hm... så, det går inte att få tag i dem, ändå delar man ut Oscars till dem varje år. Är det något slags kvalitetstämpel för tv-bolagen eller?

På tal om Oscars. Nu kommer jag låta som värsta meganörden men... jag ångrar faktiskt att jag inte spelat in Oscarsgalorna. Helt plötsligt känner jag för att kolla igenom en del gamla galor. Jag menar, det vore otroligt kul att se hur de där unga okända tog sig ut då. T ex Tom Cruise. Och gagsen mellan akterna. Och vem som vann vad - och reaktionerna, talen. Fan, om det är NÅN som vill bli av med sina band, slå en signal vetja! Ha, ha, skrattar fortfarande när jag tänker på chimpans-sketcherna det där året Jagad var på tapeten. "Search in every in-house, out-house, dog-house, pen-house..." De var så roliga.

Kortfilmer... vad kommer härnäst, kommer jag titta på Star Trek också..? Brrr.

No comments: