4 October 2003

Glöm inte...

... att det är Kanelbullens dag idag!

Så det är en ursäkt bra om någon att gå till Pressbyrån och köpa en saftig en att mumsa på efter jobbet. Med ett glas kall mjölk till såklart.

Kanelbullen är en av de filurer det inte finns något rätt eller fel omkring. Alla har sina sinnesbilder och ritualer. Hur äter t ex ni; biter ni rakt igenom eller äter ni lager för lager inåt mitten eller äter ni den saftiga mitten först och sparar den, ofta, lite torrare ytterringen till sist? Dricker ni jordgubbssaft, mjölk, kaffe, varm oboy, kall oboy, te eller sockerdricka till? Och vem gör egentligen de godaste bullarna; mamma, mormor, grannen, 7Eleven, kondiset på hörnet eller du själv?

Pappa hade en egen ritual för sig när det vankades nybakat hemma. En nybakt, varm, bulle, ett litet glas kall mjölk och... en stor skiva falukorv! Vi syskon stod alltid med öppna munnar och stirrade och fattade ingenting. Vad hade den där korvskivan med saken att göra?!

Jag tänker som sagt gå till Pressbyrån, för i mitt tycke har de de saftigaste och godaste bullarna med det mest perfekta lagom-degiga mittpartiet. Jag tänker sedan äter lager för lager genom halva bullen tills mitten nästan faller ur av sig själv, sedan njuter jag av mittenpartiet innan andra halvans ytterlager slinker ner som en bisats. Festen sköljer jag ner med kall lättmjölk. Mums!

*****
Dagens Shakespeare-citat:
"Sweet, above thought I love thee"
(Troilus & Coroleanus)

No comments: