7 January 2007

Betona Ny i nyinspelning, tack!

Haromdagen diskuterades det film och nagon tog upp Liftaren som snart har premiar. Ja, premiar. Den ar ny. Nej, det ar inte den med Rutger Hauer. Det ar den med Sean Bean.

Och det var da Sucken kom.
"Ah nej, inte annu en remake! Jag hatar remakes!"

Jag var nastan bojd att halla med, men jag har funderat over det har med nyinspelningar ett tag nu och nagonstans maste jag anda forsvara dem. Nar det galler "performing art" sa maste det val nastan bara vara i filmkretsar som nyinspelningar ses med sadan enorm aversion. Jag hor aldrig nagon sucka:
"Oh nej, inte annu en remake av Hamlet/Carmen/Svansjon!"
Vad ar egentligen skillnaden?

Efter lite mer grunnande tror jag att jag har funnit vad jag personligen inte gillar med nyinspelningar av filmer. Man gor inget nytt, man forsoker oftast bara gora en modern kopia av den tidigare versionen.

Ta bara Miraklet pa 34:e gatan, Alfie, All the king's men, The Amityville Horror och The Italian Job. Spela dem bredvid varandra och du har battre farger i den moderna versionen men i princip allt annat ar likadant och fragan ar om inte sjalen finns kvar i den tidiga versionen...

Kanske skulle det bli annorlunda om filmmakarna vagade gora som teaterfolket gjort i alla tider; utga ifran manus, skala bort resten och gora en egen produktion! Jag har sett ungefar 10 olika versioner av Hamlet - ingen av dem har varit den andre lik, vare sig pa film eller pa teater. Storyn ar densamma, men produktionen (miljon, tidsaldern, personligheterna, stamningen, till och med genren) ar ny och frasch varje gang. Skillnaden i genre var pataglig i de tva versionerna jag sett av Christopher Marlowes Edward II; pjasen var en hjartlig feel-good-komedi medan filmen var ett morkt, seriost drama. Bada hade samma manus, replik for replik.

Nar nagon satter upp en pjas, opera eller balett hor man aldrig "vi har forsokt behalla sa mycket som mojligt fran originalet". Teaterfolk kanner ingen aganderatt till en pjas eller en karaktar. Det ar nog dar skillnaden ligger, det ar dar problemet med "irriterande nyinspelningar" kommer in. Jag erkanner, jag har svart att se nagon annan an Harrison Ford som Indiana Jones och Christopher Reeves ar Stalmannen for mig - men det ar sadana som mig som ska utmanas! At skogen med original och hoga hastar!

Jag vill se en nyinspelning av "Gudfadern" med Jack Nicholson som Don Corleone. Jag vill se Ben Affleck som Indiana Jones. Jag vill se "A Clockwork Orange" utspela sig i Stockholm. Och jag vill se nyinspelningen av "Liftaren" for, trots allt, jag tror att de i alla fall har prickat ratt i rollbesattningen av John Ryder...

No comments: